آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۵
ایران
۴

کاتماندو، صحنه کشمکش دموکراسی و سلطنت

مقام های نپال در راستای جلوگیری از برپایی تظاهرات از پیش برنامه ریزی شده مخالفان رژیم پادشاهی این کشور که خلع گیانندرا پادشاه کشورشان را از قدرت خواستارند، اقدام به تشدید مقررات منع آمد و شد کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر، بیش از 100 هزار معترض نپالی به منظور ورود به پایتخت، قوانین منع رفت و آمد را نادیده گرفتند و نیروهای پلیس نیز که در دو کاخ سلطنتی استقرار یافته بودند به سمت مخالفان گیانندرا آتش گشودند. در فاصله یک کیلومتری کاخ سلطنتی نپال نیز نیروهای پلیس اقدام به شلیک گاز اشک آور جهت متفرق ساختن مخالفان کردند.

شاهدان ماجرا و فعالان سیاسی اعلام کردند که طی این خشونت ها دست کم 150 تن زخمی شدند. به گفته مقام های نپال، قوانین منع رفت و آمد دیروز (یکشنبه) با هدف اعمال فشار بر معترضان از ساعت 9 صبح به وقت محلی به مرحله اجرا درآمده و تا ساعت هشت شب ادامه داشت. این در حالی است که جمعه گذشته پادشاه گیانندرا پیشنهاد واگذاری قدرت اجرایی دولت به هفت حزب موتلفه نپال را مطرح ساخت؛ اما احزاب سیاسی با این پیشنهاد مخالفت کردند.

به نظر می رسد که گیانندرا حاضر نیست برای کاهش اقتدار خود به اصلاحات و تغییرات در قانون اساسی نپال دست بزند. احزاب سیاسی مخالف این کشور که از دو هفته پیش تاکنون موجی از اعتراضات سراسری را پایه ریزی کرده اند، برگزاری انتخابات برای تشکیل مجمعی به منظور تدوین پیش نویس جدید قانون اساسی را خواستار شده اند.

گیانندرا در فوریه 2005 دولت نپال را سرنگون و نبض قدرت را بطور کامل در دست گرفت. وی همچنین وعده داد شورش های مائوئیست ها را که بر اثر آن دست کم 13 هزار تن طی 10 سال کشته شده اند سرکوب خواهد ساخت. هفت حزب عمده این کشور از تاریخ ششم آوریل تاکنون با آشفتگی و سراسیمگی، گیانندرا را وادار کرده اند تا دموکراسی چند حزبی را به کشورشان بازگرداند. از آن مقطع زمانی تاکنون دست کم 14 تن کشته و صدها تن زخمی شده اند.