آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۵
ایران
۴

با راه یافتن آلن گارسیا به دور دوم انتخابات؛ چپ های پرو برای کرسی ریاست جمهوری رقابت می کنند

نتایج انتخابات ریاست جمهوری پرو نشان می دهد که رییس جمهور چپگرای میانه روی اسبق این کشور در رقابت با رقیب پیشتازش اولانتا هومالا از شانس راهیابی به دور دوم انتخابات برخوردار شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، با شمارش 96 درصد مجموع آرای ماخوذه در انتخابات ریاست جمهوری پرو، معلوم شد که آلن گارسیا، رییس جمهور پیشین، تاکنون 4\24 درصد آرا و خانم لوردس فلورس، عضو سابق کنگره و کاندیدای محافظه کار این دوره از انتخابات 6\23 درصد آرا را کسب کرده اند.

در همین حال فرناندو توئستا، مدیر واحد انتخاباتی دانشگاه کاتولیک لیما و رییس سابق اداره شمارش آرای پرو اظهار داشت: لوردرس فلورس از شانس بسیار کمی برخوردار است. این در حالی است که اختلاف میان گارسیا و فلورس 92 هزار و 636 رای تخمین زده شده و خانم فلورس نیز از بروز خطا در شمارش آرا شکایت کرده است. در چنین شرایطی نمی توان دست کم تا چند روز آینده پیروز نهایی این انتخابات را بطور رسمی معرفی کرد.

فلورس محافظه کار امید داشت که آرای اتباع پرویی مقیم خارج از کشور فاصله وی را با کاندیدای پیشتاز کمتر کند. اما شمارش 75 درصد و 250 هزار رای پرویی های مقیم خارج از ناکامی های وی حکایت دارد.

اولانتا هومالا با کسب 31 درصد آرا همچنان پیشتازی خود نسبت به 20 کاندیدای دیگر را حفظ کرده است.

این میهن پرست 43 ساله با وعده وعیدهایش در خصوص توزیع عادلانه ثروت میان مردم کشورش موجبات ترس و نگرانی اقشار متوسط و اعیان پرو را فراهم آورده است. وی همچنین وعده داده که کنترل دولت بر بخش خصوصی را افزایش خواهد داد و با طرح های امریکا پیرامون ریشه کن ساختن کشت کوکا مقابله خواهد کرد. از سوی دیگر آلن گارسیا 56 ساله که ناطقی زبردست به شمار می رود، دنبال فرصتی است تا شانس خود را برای تصاحب قدرت پس از یک دوره ریاست جمهوری طی سالهای 1985 تا 1990 بیازماید.