آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۵
ایران
۴

جمعه هفته جاری گفت وگوهای ملی لبنان از سر گرفته می شود

نشست گفت وگوی ملی لبنان جمعه هفته جاری برای بررسی موضوع ریاست جمهوری و سلاح حزب الله از سر گرفته می شود.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه الاهرام منابع آگاه لبنانی اعلام کردند: نبیه بری رییس پارلمان لبنان، تماس های گسترده یی را با میشل عون رهبر حزب ملی دموکرات و سعد حریری رهبر حزب المستقبل انجام داده تا با ایجاد فضایی آرام نشست گفت وگوی ملی از جمعه این هفته از سر گرفته شود.

این منابع تاکید کردند که تمامی احزاب لبنانی در جلسه آینده شرکت خواهند کرد واظهاراتی که مبنی بر ایجاد تاخیر در نشست عنوان می شود، صحت ندارد.

از سوی دیگر، غازی العریضی وزیر اطلاع رسانی لبنان، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب در قاهره اظهار داشت که بررسی تحولات منطقه به ویژه اوضاع فلسطین، لبنان و عراق از مهمترین موضوعات مورد بحث در این نشست بوده است.

وی در خصوص روابط سوریه و لبنان تاکید کرد: هم چنان که در نشست گفت وگوی ملی توافق شده لبنان خواهان روابطی ممتاز با سوریه براساس اصل به رسمیت شناختن متقابل است. وی همچنین بر ضرورت بازگشایی سفارت لبنان و سوریه و از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور تاکید کرد. وزیر اطلاع رسانی لبنان در خصوص سلاح مقاومت با توجه به اهمیت این موضوع ابراز امیدواری کرد که مذاکره کنندگان در نشست گفت وگوی ملی در این خصوص به توافق برسند.

وی افزود: حزب الله طرحی موسوم به استراتژی دفاعی را در چارچوب مذاکرات در خصوص سرنوشت سلاح مقاومت مطرح ساخته است.

از سوی دیگر، فوزی صلوخ وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد که وی در جلسه محرمانه شورای امنیت به بررسی نشست گفت وگوی ملی پرداخته است.

وزیر امور خارجه لبنان همچنین با تاکید بر لزوم افزایش فضایی آرام و مطمئن بین لبنان و سوریه امکان نتیجه گیری در این خصوص را زیاد دانست.

از سوی دیگر، منابع آگاه به روزنامه الحیات چاپ لندن اظهار داشتند که سنیوره طی نشستی با نمایندگان و سفرای عرب در واشنگتن و نیویورک، تاکید کرده است: ما نمی خواهیم لبنان و سوریه بر سر میز مذاکرات در شورای امنیت قرار بگیرند. ما خواهان روابطی برادرانه و دیپلماتیک با سوریه هستیم؛ ولی برخی از نیروهای خارجی قصد ایجاد اختلاف بین ما را دارند.

در این دیدار نماینده سوریه در امریکا نیز تاکید کرد که مزارع شبعا لبنانی است.