آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۵
ایران
۴

در دیدار هوجین تائو با ملک عبدالله عنوان شد:حمایت رهبران چین و عربستان از حل دیپلماتیک پرونده اتمی ایران

گروه بین الملل: بلافاصله پس از آنکه اعضای عالیرتبه کاخ سفید با رییس جمهوری چین در واشنگتن خداحافظی کردند، هوجین تائو، سوار بر هواپیمای تشریفاتی اش راهی ریاض شد تا به دیدار شیوخ ثروتمند عربستان برود.

بنا بر گزارش ها، رییس جمهوری چین گرچه دستور کار سفر پرماجرایش به امریکا و عربستان را دستیابی توافق های اقتصادی و تجاری عنوان کرده است، اما مسائلی مانند پرونده هسته یی ایران و وضعیت سیاسی عراق از محورهای اصلی مذاکرات «هوجین تائو» در سفرش به ریاض و واشنگتن بوده است.

در همین راستا «عبدالرحمن بن حمد العطیه» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس پس از دیدار با رییس جمهور چین، اعلام کرد: امیدواریم از زبان گفت وگو، منطق و راه حل های دیپلماتیک برای حل این مساله استفاده شود و از هرگونه تشدیدی جلوگیری شود، چراکه به نفع منطقه، کشورها و ملت های آن نخواهد بود.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در ادامه افزود: ما در شورای همکاری خلیج (فارس) معتقدیم که استفاده صلح آمیز از انرژی هسته یی حق مشروع تمامی دولت ها است و مخصوص کشور یا دولت خاصی نیست.

العطیه تصریح کرد: چین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) بر سر رقابت هسته یی توافق ندارند، مگر اینکه براساس استفاده صلح آمیز باشد.

روزنامه عرب نیوز نیز به نقل از سخنگوی سفارت چین درریاض نوشت: در مذاکرات مسوولان عالی رتبه عربستانی با رییس جمهور چین تحولات خاورمیانه بویژه اوضاع عراق، فلسطین و مسائل حایز اهمیت دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

العطیه همچنین به بررسی راه های تحکیم گفت وگوی سیاسی بین طرفین از طریق سفرهای متقابل و هماهنگی های مستمر میان طرفین اشاره کرد و با پرداختن به مساله عراق گفت: طرفین موضع گیری هایی را اتخاذ خواهند کرد که بر یکپارچگی ارضی عراق، عدم دخالت در امور داخلی این کشور و تشکیل دولت یکپارچه ملی تاکید دارد.

در همین حال به گزارش ایسنا در دیدار رییس جمهور چین از عربستان علاوه بر توافقنامه همکاری های امنیتی، توافقنامه سیستم های دفاعی، یادداشت همکاری های بهداشتی، همکاری های تجاری کامل میان شرکت های چینی و عربستانی از سوی وزیران کشور، دفاع و بهداشت و با حضور هو جین تائو، رییس جمهور چین و ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان امضا شد.