آرشیو دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۵
گفتنی
۶

تاثیرمثبت موسیقی بر انسانها

دکتر عباس حاتمی

تاسیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گیلان را باید به فال نیک گرفت. از اینکه گروهی از علاقه مندان به حرفه موسیقی ایده کارگروهی و تشکیلاتی دارند شایسته تقدیر است. برای اینکه در فعالیت های گروهی اثربخشی و بهره وری کار افزایش می یابد و اعضای گروه با تبادل تجربیات یکدیگر باعث ارتقای مهارت حرفه یی تمام اعضا می شوند. بنابراین وظیفه مسوولان و نهادهای دولتی مثل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی و استانداری حمایت جدی از تشکل های صنفی، هنری است بویژه اینکه در سالهای اخیر متاسفانه فعالیت های هنری در کشور ما تقریبا غیرفعال شده و اغلب هنرمندان کشور را ترک کرده اند. برای اینکه بعضی مسوولان دولتی نگاه منفی به صنعت هنر دارند و تنگ نظری های عده یی قلیل باعث محرومیت مردم کشورمان از خدمات هنری شده است و مردم را به سمت استفاده از محصولات فرهنگی و هنری خارجی از طریق ماهواره یا اینترنت سوق داده است. امروزه هنر موسیقی جایگاه ویژه یی در علوم پزشکی و صنعت دارد. در بیمارستان های مدرن دنیا از موسیقی برای درمان بیماری های روانی نظیر افسردگی استفاده می کنند، امواج موسیقی آرامبخش بوده و در زنان شیرده تولید شیر را افزایش می دهد. در ص

نعت کشاورزی و دامداری نیز موسیقی کاربردهای زیادی دارد. امواج موسیقی رشدگیاهان را تسریع می کند، تولید خاویار توسط ماهی ها را افزایش می دهد و در صنعت گاوداری به کارگیری امواج موسیقی باعث افزایش تولید شیر می شود.

علاوه بر کاربردهای پزشکی و صنعتی، موسیقی باعث پرکردن اوقات فراغت جوانان شده و بطور غیرمستقیم جلوی آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد و پرخاشگری را می گیرد.

در دنیای متمدن امروزی نگاه دولت ها به هنر موسیقی از منظر صنعت است برای اینکه موسیقی از طریق جذب توریست و گردشگر جنبه اشتغالزایی برای کشورها دارد هم اکنون درآمد توریستی برخی کشورها مثل ترکیه و آذربایجان عمدتا از ناحیه صنعت موسیقی است. در تعطیلات نوروزی سال 85 بیش از 500 هزار ایرانی در قالب جهانگرد به کشورهای ترکیه، دوبی، هند و... سفر کرده اند و بالغ بر 500 میلیون دلار ارز از کشور خارج کرده اند در حالی که در کشور ما هزاران جوان بیکار وجود دارد و مردم با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند. در این شرایط تشکیل انجمن صنفی موسیقی در استان توریستی گیلان برای سازماندهی هنر موسیقی قابل تحسین است، امید است مسوولان دولتی از جمله امام جمعه محترم نیز از این اقدام هنرمندان استقبال کنند.