آرشیو شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۳۴۵۶
چشم انداز
۱۹

شبیه سازی برخورد پرندگان با هواپیما در سرعت های بالا

در آزمایشگاه های زمینی شرکت فیلتون مهندسان ارشد این شرکت درصدد آزمایش و سنجش قسمتهای آسیب پذیر هواپیماهای گرانقیمت و تلاش برای دستیابی به بالا بردن ضریب ایمنی پروازها هستند. یکی از این آزمایشها، شبیه سازی برخورد پرنده به ریشه لبه حمله بال (لبه حمله داخلی بال) هواپیماهای ایرباس (A330،A340) است. در این شرکت برای سهولت کار، یک سیلندر بزرگ هوای فشرده به لوله تفنگ پرنده پرتاب کن به طول 43 فوت متصل شده که لاشه پرنده های (تازه کشتار شده) را به بخشها و قطعات مختلف هواپیما شلیک می کند. به منظور بررسی های بیشتر و نتایج آزمایش های انجام شده، دوربین های فوق سریع برای ضبط تصاویر کلیه مراحل اصابت پرنده به بدنه هواپیما به کار می رود. نتایج صدمات وارده به دقت توسط بخش سازه ای هواپیما تعیین و ارزیابی و موارد مذکور پس از آزمایش مورد بررسی های لازم قرار می گیرد.

اگرچه صدمات وارده به هواپیما در اثر برخورد یک کرکس 4 پوندی هنگامی که با 1‎/2 سرعت صوت به لبه حمله بال اصابت کند بسیار جدی به نظر می رسد اما مهندسان و طراحان هواپیمای ایرباس تضمین کرده اند که کلیه سازه های اصلی سالم وکارآمد باقی خواهند ماند.

در یک مورد آزمایش برخورد شبیه سازی شده پرنده با هواپیما در Slat لبه حمله بال سوراخی به اندازه یک پرنده کرکس در خود داشت.اما پوسته خارجی بدنه اصلی بال آسیبی ندیده و سالم بود در این آزمایش روی بخش کامپوزیت (Composite) لبه حمل بال در نزدیکی چراغ فرود یکی از کانالهای تهویه هوای کابین در داخل سازه هواپیما آسیب دیده و یک جفت بست نگهدارنده آن باز شده بود. بنابراین با وجود سوراخ هایی تا این حد کوچک نسبت به اندازه کلی هواپیما که توسط پرندگان ایجاد شده، می توان اطمینان داشت که آسیب های وارده بر هواپیما در اثر برخورد با پرندگان تهدیدی جدی برای زندگی مسافران وخدمه پرواز، نخواهد بود و هیچ نیازی به تغییر و اصلاح مجدد در هواپیما احساس نمی شود.