آرشیو شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۳۴۵۶
چشم انداز
۱۹

علم و زندگی

برخی از افراد خوش شانس ژن مقاوم به دیابت دارند

مطالعات جدید نشان می دهد، برخی افراد خوش شانس دارای ژنی هستند که این گونه ژن از بدن در مقابل ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماریهای قلبی جلوگیری می کند.

دانشمندان معتقدند، ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی ارثی نیست، اما ژنها در این میان نقش مهمی ایفا می کنند. ژنهایی در بدن انسانها وجود دارند که باعث مستعد شدن فرد در ابتلا به بیماری دیابت در اثر قرارگرفتن در معرض فاکتورهای محیطی می شوند.

قبلا دانشمندان با مطالعه بر روی موشها گونه ای از ژن را کشف کرده بودند که مانع از ابتلا به دیابت نوع دوم و بسته شدن شریانها می شود. درمطالعات جدید دانشمندان با بررسی 7899 نفر متوجه شدند حدود 4‎/3درصد از این افراد نیز دارای یک کپی از این ژن هستند. و شاید این یک خوش شانسی باشد، زیرا در آنها میزان تری گلیسیرید (یک نوع خطرناک چربی خون) نیز 12 درصد از بقیه افراد کمتر بود. بنابراین خطر ابتلا به بیماریهای قلبی 34 درصد و چنانچه چاق باشند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم 48 درصد کمتر از بقیه افرادی است که دارای این ژن نیستند. این کشف باعث شد تا پزشکان با انجام آزمایشات ژنتیک بتوانند احتمال ابتلا به دیابت و بیماری قلبی در افراد را پیش بینی کنند.

انسداد مونوکسیدکربن خونریزی را بند می آورد

مطالعات نشان می دهد استفاده از موادشیمیایی که به طور طبیعی باعث انسداد مونوکسیدکربن در بافتها می شوند، می تواند شیوه جدیدی برای کنترل خونریزی باشد.

بطور طبیعی مقدار کمی مونوکسیدکربن در بافتها وجود داردکه این مونوکسیدکربن با اتساع (بزرگ کردن) رگهای خونی می تواند به کنترل فشارخون کمک کند.

پزشکان دریافتند انسداد فعالیت انبساط مونوکسیدکربن باعث انقباض رگهای خونی و در نتیجه کاهش خونریزی و نهایتا ثابت نگه داشتن میزان فشارخون می شود. این روش جدید می تواند به بیمارانی که دارای بافتهای زخم نرم هستند و خونریزی زیادی دارند کمک کند و دیگر بیماران عمل جراحی نیازی به گرفتن خون نخواهند داشت.

مطالعات قبلی از نقش مونوکسیدکربن در دیابت، افزایش فشارخون، آسم وعدم کارآیی قلب پرده برداشته بود، اما این برای نخستین مرتبه است که به نقش منوکسیدکربن در زخم بافتهای نرم پی برده شده است.