آرشیو شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۳۴۵۶
ایران زمین
۲۰

به منظور جلوگیری از آلودگی کارون صورت می گیرد

کمک 105 میلیون دلاری بانک جهانی به آب و فاضلاب خوزستان

افسانه خدری

با تخصیص اعتبارات به موقع بانک جهانی، دیگر هیچگونه فاضلابی از شرکتها و کارخانجات وارد آب کارون نخواهد شد.

مهندس «حبیب الله مرادی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با بیان این مطلب گفت: نزدیک به 3‎/5 تا 4 مترمکعب در ثانیه فاضلاب وارد آب رودخانه کارون می شود که پیش بینی می شود در قالب یک طرح جامع ظرف مدت 4 تا 5 سال آینده طرح جمع آوری فاضلاب تحقق پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این طرح تنها با احداث تصفیه خانه چنیبه در غرب اهواز عملی خواهد شد، اظهار داشت: اجرای طرح جمع آوری فاضلاب های شهر اهواز به حمایت و همکاری سازمان محیط زیست نیاز دارد.

مهندس مرادی مبلغ مورد نیاز پروژه های آب و فاضلاب اهواز را از سوی بانک جهانی 150 میلیون دلار عنوان کرد که از مجموع آن 105 میلیون دلار به بخش فاضلاب و 45 میلیون دلار دیگر نیز مربوط به پروژه های آب و شبکه های آبرسانی است.

وی پروژه های در حال اجرا را شامل 6 پروژه فاضلاب و یک پروژه آب با اعتبار 20 میلیون دلار از سوی بانک جهانی عنوان کرد که کار اجرایی آنها شروع شده و همچنین ظرف یک ماه آینده 7 پروژه دیگر نیز وارد فاز اجرایی می شوند که اعتبار آن 24‎/2 میلیون دلار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز اظهار داشت: تمامی پروژه ها، مکان شرایط مناقصه و نیز قرارداد و همچنین شرایط اجرایی آنها مطابق قوانین داخلی کشور هستند که با نظارت بانک جهانی صورت می گیرند.

همچنین زمان اجرای پروژه ها 5 سال است که پس از آن اقساط بانک جهانی از محل درآمد آب و فاضلاب اهواز با سود 3‎/5 درصد پرداخت می شود.

وی در ادامه قیمت تمام شده آب را 117 تومان و متوسط فروش را 71 تومان ذ کر کرد و افزود: به دلیل تفاوت قیمت تمام شده آب در این شرکت سالانه نزدیک به 7‎/2 میلیون تومان به آب و فاضلاب اهواز زیان وارد می شود.