آرشیو سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۷۷۶
خانه
۱۶
اندام

تصورات نادرست غذایی

روز به روز در حال چاق شدن هستیم بدون اینکه از چگونگی آن باخبر باشیم. به گفته محققان مهمترین دلیل چاقی تصورات نادرستی است که از حذف، جانشینی یا افزایش برخی خوراکی ها در رژیم غذایی روزانه داریم. در اینجا به برخی از این تصورات که باعث چاقی می شود اشاره می کنیم. عده ای گمان می کنند که حذف چربی از غذا می تواند به کاهش وزن کمک کند، البته درست است که خوردن حبوبات، میوه، سبزیجات و لبنیات که کالری پایین دارند به کاهش وزن کمک می کند، اما بسیاری از غذاها و دسرهای فاقد چربی مثل شیرینی و دسرهای منجمد کالری بسیار بالایی دارند. به همین دلیل است که ممکن است با استفاده زیاد از این غذاها وزن اضافه کنید. همیشه به میزان کالری غذاها دقت داشته باشید چون مقدار کالری است که باعث بالا رفتن یا پایین آمدن وزن می شود و یا اینکه ورزش دو یا سه بار در هفته به مدت نیم ساعت به کاهش وزن کمک می کند.هر مقدار ورزش البته بهتر از اصلا ورزش نکردن است. من نمی خواهم بگویم که ورزش کردن بی فایده است. ورزش باعث سوختن کالری می شود و بسیار در کاهش وزن موثر است. اما از آنجا که ورزش با شدت متوسط بیشتر برای حفظ سلامتی است، به کاهش وزن کمک چندانی نمی کند.پس اگر می خواهید ورزش را به عنوان راهی برای کاهش وزن استفاده کنید، باید از حد متوسط بیشتر ورزش کنید. بهترین راه این است که ورزش را با یک رژیم غذایی مناسب و کم کالری ترکیب کنید.

فکر نکنید داروهای رژیمی راه بسیار خوبی برای شروع وزن کم کردن است.

داروهای لاغری فقط برای افراد چاق و آنها که مبتلا به بیماری های منجر شده از چاقی هستند مثل فشار خون و کلسترول بالا یا دیابت ساخته شده است.

به ویتامین ها متوسل نشوید.ویتامین ها معجزه نمی کنند و نمی توانند تاثیر غذاهای پرچربی و کم فیبر را خنثی کنند. سعی نکنید که از مکمل های ویتامینه به عنوان میان بر استفاده کنید. می توانید همین میزان ویتامین را با خوردن میوه ها و سبزیجات تامین کنید. هرچند اگر کمتر از 1500 کالری در روز استفاده کنید، به ناچار باید از مکمل های مولتی ویتامین استفاده کنید.