آرشیو پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۱۳۱
فرهنگ و هنر
۱۶

زادی اسمیت جایزه ادبی اورنج را برد

میراث خبر: جایزه ادبی اورنج بریتانیا روز سه شنبه به زادی اسمیت، نویسنده انگلیسی جاماییکایی بخاطر رمان اخیر او درباره زیبایی اهدا شد.

این نویسنده سی ساله متولد لندن جایزه 30 هزار پوندی بریتانیا را که تنها به ادبیات زنانه تعلق می گیرد، بخاطر سومین اثر ادبی خود دریافت کرد.

اسمیت در سخنرانی خود در مراسم اهدای این جایزه گفت: «از دریافت جایزه اورنج شگفت زده شدم چرا که تمام کتاب های کاندیدای نهایی را خوانده بودم و می دانستم که از کیفیتی بی نظیر برخوردارند.»

او افزود:«در آثار تمام کاندیداهای مرحله نهایی این جایزه، ویژگی هایی وجود داشت که من دوست داشتم متعلق به آثار من باشد. این نویسندگان، زنانی خارق العاده و در عین حال نویسندگانی خارق العاده هستند.»

دو رمان سابق او ع ل ظظخ ظل غع ذ و ق ضث ع ک ضگ عکل مث ظع خ نیز در سال های 2001 و 2003 از کاندیداهای مرحله نهایی جایزه اورنج بودند اما موفق به دریافت جایزه نشدند.

از جمله رقبای او در دریافت این جایزه می توان از الی اسمیت با رمان تصادفی (کاندیدای جایزه من بوکر در سال گذشته) و نیکول کراس با کتاب تاریخ عشق نام برد. کتاب های آنها از جمله شش کتابی بودند که برای کسب عنوان برنده جایزه اورنج به رقابت پرداختند. از جمله کاندیداهای دیگر این جایزه می توان به کری تیفانی استرالیایی با کتاب قوانین انسان ها برای زندگی علمی، سارا واترز با کتاب پاسبان شب و هیلاری منتل با کتاب ماورای سیاه اشاره کرد.

جایزه ادبی اورنج در کنار جوایز بوکر و ویت برد جوایز معتبر ادبی بریتانیا را تشکیل می دهند اما تفاوت جایزه اورنج با دو جایزه دیگر در این است که این جایزه تنها به نویسندگان زن تعلق می گیرد.