آرشیو پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۱۳۱
فرهنگ و هنر
۱۶

سیامک شایقی: سینماگران مستقل دراکران فیلم هایشان دچارمشکل هستند

سیامک شایقی، کارگردان «باغ فردوس پنج بعد ازظهر» گفت: بعد ازجشنواره فیلم فجر تاکنون فرصت مناسبی برای اکران این فیلم فراهم نشده است، اما چندی است درحال مذاکره با مسوولین سینما استقلال هستیم تا فرصتی را برای نمایش این فیلم درتابستان فراهم کنیم.

وی در گفت وگو با ایسنا، ادامه داد:مقوله تولید و پخش، دودنیای متفاوت هستند ومشکلات زمانی در سینمای ایران جدی تر می شود که بخواهید فیلمساز مستقل باشید.

وی در تعریف فیلمساز و سینمای مستقل گفت: این نوع فیلمسازی به گونه یی است که از یکسو نمی خواهید وارد معادلات و محاسبات فیلم دولتی شوید و از سوی دیگر علاقه مند فیلم های صرفا جشنواره یی نیستید و در این میان هم نمی خواهید فیلم گیشه یی و پرفروش به هر قیمتی بسازید.

شایقی در تعریف سینمای مستقل این گونه ادامه می دهد: فیلمسازی که می خواهد وعلاقه مند آنطور که می دانسته درست است، فیلم بسازد. در نتیجه شرایط برای تولید و عرضه این نوع فیلمسازی هم سخت تر می شود.

وی معتقد است: برای افرادی که کارگردان تهیه کننده هستند،جنس دنیای پخش نامانوس است. درمقوله پخش به یک اثر سینمایی صرفا به عنوان کالا نگاه می شود. این موضوع تنها شامل فیلم های فرهنگی نمی شود بلکه سینماگری مستقل که هیچ گونه ارتباط و وابستگی با دفاتر پخش انحصار طلب ندارد،هم فیلم هایشان دچار مشکل می شود.

در «باغ فردوس پنج بعد ازظهر» رضا کیانیان، لادن مستوفی، آزیتا حاجیان و حامد بهداد، به ایفای نقش می پردازند.

این فیلم درباره دختر جوان باهوشی است که از مشکلات روانی رنج می برد، مشکلات او که ریشه در شرایط خانواده دارد، بتدریج در رویارویی با آدمهای پیرامونش در جامعه گسترش می یابد، با ورود یک دکتر روانشناس به زندگی «دریا»، ماجراها شکل دیگری به خود می گیرند. «باغ فردوس پنج بعد ازظهر»،هشتمین فیلم بلند سینمایی شایقی بعد از فیلم هایی همچون «رنو تهران 29»،«راه و بیراه»، «در کمال خونسردی»، «مادرم گیسو» و «شراره» است.