آرشیو یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۰۲
هنر
۱۴
ضیافت

کیارستمی این بار با شعرهایش در اسپانیا

ایرنا: مجموعه شعرهای «عباس کیارستمی» کارگردان و هنرمند سرشناس ایرانی که در کتابی با عنوان «همراه با باد» گرد آمده است، به زودی به زبان اسپانیایی در این کشور جنوب غربی اروپا منتشر می شود.

«همراه با باد» شامل 220 قطعه شعر کوتاه و در قالب نو ازعباس کیارستمی است که استعداد ادبی این کارگردان صاحب نام و عکاس باذوق ایرانی را از دریچه ای دیگر به غربی ها می شناساند.

مجموعه اشعار کیارستمی را «احمد طاهری» روزنامه نگار و مترجم ایرانی مقیم اسپانیا با همکاری خانم «کلارا خانس» شاعر اسپانیایی به این زبان پرگستره جهان برگردانده و در انتشارات «دل اورینته ای دل مدیترانئو» به دست چاپ سپرده است.

طاهری در این باره گفت: «همراه با باد» تا دو هفته دیگر در 230 صفحه با دو زبان فارسی و اسپانیایی در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.»

وی افزود: «هدف از این اقدام، آن بوده است تا چهره دیگر این هنرمند سینماگر و عکاس ایرانی را که دنیای شعر و ادبیات است، به اسپانیایی زبانان جهان معرفی کنیم.»

در واقع، انتشار «همراه با باد» به دنبال آن است تا نشان دهد کیارستمی66 ساله فقط برنده جایزه «نخل طلایی» جشنواره سینمایی کن فرانسه به خاطر «طعم گیلاس» نیست و توان هنری و خلاقیت شگرف او تنها در ساخت فیلم هایی چون «زیر درختان زیتون»، «زندگی ادامه دارد»، «خانه دوست کجاست»، «باد ما را خواهد برد» و «مسافر» یا برگزاری چند نمایشگاه عکس خلاصه نمی شود، بلکه او شاعری صاحب سبک نیز هست.

گفته می شود سبک شعری کیارستمی به شیوه ژاپنی «هایکو» نزدیک است، چرا که در آن، شاعر می کوشد نگاه خود را به طبیعت، اشیا و مفاهیم با قالبی کوتاه و زبانی نو به خواننده انتقال دهد.

یک سیب سرخ هزار چرخ می زند در هوا و می افتد در دست کودکی بازیگوش، یا وقتی خورشید بالا می آید از خاوران احساس عاشقانه ام کاسته می شود اندکی چراغ برمی افروزد در شب توفانی، اصرار عاشق راه به جایی نمی برد و نیز سال هاست مثل پر کاه در میان فصول سرگردانم، این سبک شعری مانند هر نوآوری دیگر تاکنون نظرهای موافق و مخالف بسیاری را به سوی خود کشیده است.

طاهری و کلارا خانس مترجمان «همراه با باد» پیش از این برگردان شماری از آثار نامداران شعر و ادب فارسی همچون «خیام»، «حافظ»، «مولوی»، «فروغ فرخزاد» و «سهراب سپهری» را ترجمه و به فرهنگ دوستان اسپانیایی زبان ارایه کرده اند.