آرشیو شنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۵، شماره ۵۹۱۸
سیاسی
۳

سبحانی نیا:تبعات تصمیم عجولانه شورای امنیت علیه ایران سنگین خواهد بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قطعا همراهی غرب، روسیه و چین در این موقعیت با توجه به مصالح و منافعی که آنها در منطقه و ایران دارند، می تواند به تشدید بحران در منطقه بیانجامد.

حسن سبحانی نیا در گفتگو با خبرگزاری فارس، با بیان این که مجموعه مواضع اعلام شده در بیانیه دبیر شورای عالی امنیت ملی، اصولی و قانونی بوده است، تصریح کرد: در این مرحله که کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در آستانه تصمیم گیری در مورد پرونده هسته ای ایران قرار دارند، با اعمال فشارهای آمریکا و لابی اسراییل ممکن است تصمیماتی گرفته شود که تاثیرات منفی بر روند پرونده هسته ای داشته باشد؛ لذا اعلام این مواضع در موقعیت مناسبی صورت گرفت؛ ضمن این که مجددا بر حق مسلم و گفتمان اصولی با کشورها نیز تاکید شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که تصمیم عجولانه شورای امنیت به مصلحت غرب و آمریکا نخواهد بود، اظهار داشت: مضاف بر این روند شورای امنیت، منطقه را درگیر چالش بزرگی می کند که تبعات آن نیز برای غرب و آمریکا سنگین خواهد بود.

وی با اشاره به عدم اجماع اعضای شورای امنیت مبنی بر ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت در نشست مقدماتی گفت: این بیانیه در آستانه تصمیم گیری در نشست بعدی بی تاثیر نخواهد بود؛ ضمن این که ایران مجددا اعلام کرد که نتیجه بررسی بسته پیشنهادی را در 31 مرداد ارائه خواهد داد.

سبحانی نیا درخصوص تبعات همراهی اروپا، روسیه و چین با مواضع آمریکا اظهار داشت: قطعا همراهی غرب، روسیه و چین در این موقعیت با توجه به مصالح و منافعی که آنها در منطقه و ایران دارند، می تواند به تشدید بحران در منطقه بینجامد.

وی افزود: از جمله منافع این کشورها مسئله انرژی است که تبعا به نفع اروپا، آسیا، چین و روسیه نخواهد بود؛ لذا این کشورها باید بدانند که آمریکا به خاطر کسب حیثیت در خاورمیانه و دستیابی به اهداف منطقه ای خود از این ابزار استفاده می کند؛ بنابراین همراهی این کشورها به مصلحت غرب و روسیه و چین نخواهد بود.