آرشیو یکشنبه ۱ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۳۱
هنر
۱۴
فصل پنجم

آغاز جشن های سالگرد تولد همینگوی

جشن تولد ارنست همینگوی امروز در جنوب فلوریدا و شهر ساحلی در کوبا به کار خود پایان می دهد. امسال در این فستیوال 140 مرد که بیش ترین شباهت ظاهری را به ارنست همینگوی دارند با هم به رقابت می پردازند و در نهایت یک نفر از این میان انتخاب می شود. بسیاری از شرکت کنندگان سال هاست که هم زمان با جشن تولد این نویسنده فقید آمریکایی به فلوریدا سفر می کنند تا شانس و اقبال خود را امتحان کنند.

دوستداران همینگوی در کوبا امروز بعد از پایان مراسم رسمی فستیوال همینگوی در کافه ای که او داستان پیرمرد و دریا را نوشت جمع می شوند و همگی دیالوگ های معروف آثار او را در میان موسیقی و آواز می خوانند و در نهایت این جشن با نثار گل به تندیس همینگوی که جلوی این کافه و درحد فاصل دریا و پیاده رویی که او در آن قدم می زد به پایان می رسد. اما در جنوب فلوریدا این جشن در کتابخانه مرکزی شهر برگزار می شود. امسال در این شهر 90 نفر از مردان که بیش ترین شباهت را به همینگوی دارند، در Westkey جمع شده اند و هیات داوران در نهایت یک نفر را از این میان انتخاب می کند. سال گذشته یک بوسنیایی در این مسابقه برنده شد. امسال در کتابخانه مرکزی Westkey دست نوشته های او را به انضمام عکس های خانوادگی و اسلحه شکاری ای که همینگوی با آن به زندگی خود پایان داد گردهم آورده است.

طی این چند روز توریست ها و دوستداران او تی شرت هایی با عکس این نویسنده صاحب سبک و لیوان هایی که امضای همینگوی روی آن نقش بسته است را از کتابخانه این شهر هدیه می گیرند. رشد اقتصادی درآمد این منطقه هر سال هم زمان با تولد خالق «وداع با اسلحه» با رشد 24 درصدی مواجه می شود. بسیاری از توریست ها و علاقه مندان او که اغلب اسپانیایی ها هستند، در جنگل ها و کنار رودخانه چادر می زنند.