آرشیو یکشنبه ۱ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۳۱
هنر
۱۴
ضیافت

وسایل شخصی علی تجویدی در موزه موسیقی

مقداری از وسایل شخصی استاد علی تجویدی به موزه موسیقی داده شد و برخی دیگر نیز به این موزه تحویل داده خواهد شد.

این وسایل شامل یک دست لباس کامل استاد، کفش، کلاه، شال گردن، کراوات، پیراهن، کت و شلوار، دو کیف پول، گواهی نامه رانندگی که در سال 1335 گرفته شده است، کارت ورود به رادیو، کارت ورود به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از انقلاب، دست خط های وی چون: «الان در تالار وحدت نشسته ام، فریدون مشیری کنار دستم نشسته است و یک شعر را برایم خواند.» است.

در این مجموعه هم چنین سیاه مشق های استاد که بعد از انقلاب و کم شدن فعالیت های موسیقیاییشان نوشته اند نیز خواهد بود.

یک دست لباس رهبری که استاد آن را در 60 سال پیش در کنسرتی در روسیه به تن داشته اند، مجموعه ای از عکس های نفیس، تابلویی که کمال الملک به پدر تجویدی اهدا کرده است، دست خط صبا به تجویدی، لوح های یادبود استاد چون انتخاب وی به عنوان مرد سال آمریکا و... نیز شامل این مجموعه است.

در این میان «شوکت تجویدی» درخواست کرده است که تنها تا زمان زنده بودنش، ساز استاد را نگه دارند و بعد آن را به موزه موسیقی منتقل کنند.این در حالی است که قرار است چهار اثر از آخرین ساخته های با کلام استاد «تجویدی» شامل «یک نگه کرد و گذشت»، «مرا عاشقی شیدا»، «بی هم زبان» و «تو بودی» که بهرنگ آزاده آن را برای ارکستر تنظیم کرده است با خوانندگی علیرضا فریدون پور از طریق انتشارات آوای باربد منتشر شود.

هم چنین انتشارات سروش قرار بود جلد اول کتاب ردیف های استاد تجویدی را که در سال 1370 منتشر کرده بود تجدید چاپ کند. با این توفیر که این بار اجرای ردیف های کتاب همراه با نوار اجرا به انتشار برسد که مدیریت قبلی آن انتشارات قراردادی منصفانه برای ضبط و انتشار این ردیف ها منعقد کرد اما مدیریت جدید سروش آن قرارداد را باطل و قرارداد جدیدی را تنظیم کرد.