آرشیو دوشنبه ۲ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۹
ایران
۴

رایس وارد خاورمیانه شد؛ چراغ سبز امریکا به اسراییل برای ادامه حملات

در آستانه سفر کاندولیزا رایس به سرزمین های اشغالی، مقامات عالی رتبه معتقدند اسراییل چراغ سبز امریکا را برای ادامه حملاتش علیه حزب الله لبنان حداقل تا یکشنبه آینده دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه هاآرتا، کاندولیزا رایس، وزیرخارجه امریکا که امروز وارد منطقه می شود، در ابتدا راه هایی را برای پایان دادن به بحران و شکل گیری دستورالعملی جدید در لبنان شرح می دهد. وی همچنین یکشنبه آینده در تلاش برای اجرای یک آتش بس، باز می گردد و این به معنی این است که اسراییل حداقل یک هفته دیگر برای حملاتش فرصت دارد.

رایس از بیت المقدس راهی رم می شود تا با هیات های عالی رتبه سازمان ملل و کشورهای عربی دیدار کند، آنها درباره پایه سیاسی برای آتش بس و طرحی برای احیای لبنان، گفت وگو می کنند. وی از رم راهی کنفرانس آ.سه. آن در مالزی می شود و از آنجا مجددا به سرزمین های اشغالی باز می گردد.

سفر رایس دو هدف اصلی دارد: تلاش برای برقراری یک توافقنامه برای پایان دادن به درگیری ها در لبنان و اعزام نیروی قوی بین المللی به منظور به اجرا درآوردن قطعنامه 1559 که خلع سلاح حزب الله لبنان و استقرار ارتش لبنان در مرز با اسراییل را خواسته است.

در همین حال جرج بوش، رییس جمهور امریکا اعلام کرد که امریکا از رهبران خاورمیانه می خواهد تا به حزب الله لبنان برای حل بحران در جنوب این کشور فشار آورند.

دولت بوش در خواست آتش بس فوری را رد کرده و رایس نیز گفته وی به دنبال پایانی با دوام برای این خشونت هاست.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، بوش همچنین در گفت وگوی تلفنی با رجیب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه درباره نیازهای بشر دوستانه مردم لبنان و سفر رایس به منطقه گفت وگو کرد.