آرشیو دوشنبه ۲ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۹
ایران
۴

استراتژی جدید ارتش امریکا در عراق

روزنامه لس آنجلس تایمز روز شنبه خبر از تغییر استراتژی ارتش امریکا در عراق داد.

به نوشته این روزنامه، جرج بوش رییس جمهور امریکا قرار است هفته آینده هنگام ملاقات با نوری مالکی نخست وزیر عراق در کاخ سفید برنامه جدید خود برای بهبود وضع امنیت در عراق را اعلام کند.

لس آنجلس تایمز تاکید کرد تغییر استراتژی امریکا به معنای پذیرش شکست عملیات نظامی ماه گذشته ارتش این کشور در عراق است.

این روزنامه با اشاره به گزارش اخیر سازمان ملل متحد نوشت در ماه ژوئن، 3149 غیرنظامی عراقی کشته شدند که در مقایسه با ماه مه 18 درصد افزایش نشان می دهد.

لس آنجلس تایمز به نقل از یک مقام کاخ سفید نوشت استراتژی جدید امریکا شامل انتقال بخشی از نیروهای امریکایی مستقر در نقاط مختلف عراق به بغداد است.

این در حالی است که طی چند ماه گذشته نیروهای امریکایی به تدریج اداره مناطق مختلف بغداد را به نیروهای عراقی واگذار کرده بودند اما بر اساس طرح جدید، ارتش امریکا کنترل بسیاری از این مناطق را مجددا بر عهده می گیرد.

به نوشته لس آنجلس تایمز نیروهای امریکایی مستقر در بغداد در هنگام سفر هفته گذشته دونالد رامسفلد وزیر دفاع امریکا به این شهر از 40 هزار تن به 55 هزار تن افزایش یافت.

این روزنامه افزود طرح امنیتی جدید مشتمل بر دستگیری رهبران محلی شورش های فرقه یی نظیر طرفداران مقتدا صدر است.

نوری مالکی قرار است در هنگام سفر چهار روزه خود به واشنگتن در کنگره امریکا صحبت و از کمک های ارتش و مردم امریکا به کشورش قدردانی کند.

اما به نوشته لس آنجلس تایمز با توجه به اوضاع وخیم عراق دیدار آقای مالکی یک سفر کاری است و بدون تشریفاتی که اخیرا برای حامد کرزای نخست وزیر افغانستان مهیا شد، برگزار می شود.

نوری مالکی اخیرا حملات ارتش اسراییل به لبنان را محکوم کرد. این اولین اختلاف جدی بین امریکا و دولت جدید عراق در زمینه سیاست خارجی محسوب می شود.

لس آنجس تایمز در خاتمه با اشاره به این مطلب افزود انتظار می رود در سفر نخست وزیر عراق به امریکا این موضوع نیز مورد بحث رهبران دو کشور قرار گیرد.