آرشیو دوشنبه ۲ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۹
فرهنگ و هنر
۱۶

منوی پیشنهادی

ژاندارک و اجاره نشین ها

گروه فرهنگی: راستش را بخواهید این روزها همه مراکز فرهنگی و هنری دوران آرامی را پشت سر می گذارند. تعطیلی تابستانی گالری ها کم کم آغاز می شود و برنامه سینماها هم عوض نمی شود. یعنی تا وقتی آتش بس کنار نرود، منتظر هیچ فیلم تازه یی نباشید. با این همه نگاهی به منوی ما بیندازید. شاید بعضی از برنامه ها برای شما جذاب باشد.

باز هم مجبورم از تلویزیون شروع کنم. اول از همه تماشای فیلم «مصایب ژاندارک» کارل تئودور درایزر را فراموش نکنید. یک فیلم صامت که البته بهترین اثری است که درباره ژاندارک ساخته اند. اگرچه خیلی از فیلمسازهای اروپایی و امریکایی قصد داشته اند تا فیلم تاثیرگذاری از این اسطوره فرانسوی به تصویر بکشند. نمونه اش لوک بسون است که مصایب ژاندارک او تنها در فرانسه مورد توجه قرار گرفت. اما اثردرایزر، شاهکاری است که تمام قدرتش را از تصاویر خارق العاده و تدوین استادانه اش دارد. با این همه اگر حوصله دارید و خیلی هم افسرده نیستید، آن را تماشا کنید ساعت 17 برنامه سینمای صامت شبکه چهار را از دست ندهید.

اما برای شب هم می توانید مجموعه کلانتر 2 را از شبکه اول تماشا کنید. مجموعه پلیسی که بازیگر اصلی آن ایرج نوذری است. شبکه سوم هم در ساعت 30:20، مجموعه کاپیتان را پخش می کند. سریالی که طرفداران فراوانی پیدا کرده است.

اما فیلم بین ها برای اینکه در این فضای بی فیلمی دلمرده نشوند، می توانند باز هم به ویدیو کلوپ سر بزنند. «اجاره نشین ها» ساخته داریوش مهرجویی می تواند حال این افراد را سر جا بیاورد. فیلمی طنز که در اوج جنگ ساخته شده، اما بر خلاف همه فیلم های دهه شصت یک اثر ماندگار، با قصه یی تازه است.

ماجرای فیلم درباره ساختمانی نیمه مخروبه است که صاحب آن خارج از ایران زندگی می کند و مباشرش می خواهد با فروش آن، پول خانه را برای خودش بردارد. اما این همه ماجرا نیست. برای همین هم پیشنهاد می کنیم حتماص آن را ببینید.