آرشیو سه‌شنبه ۲۴ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۵۹۳۸
اقتصادی
۴

خصوصی سازی با تضمین بازدهی

واحد مرکزی خبر: اجرای سیاستهای خصوصی سازی باید با تضمین بازدهی و بهره وری مناسب صورت گیرد. حیدری کرد زنگنه رئیس سازمان خصوصی سازی منظور از بازدهی مناسب در فرمان مقام معظم رهبری را منطقی کردن قیمتها دانست و گفت: با گرفتن قیمتهای واقعی از افراد ثروتمند و پرداخت آن در قالب هدفمند کردن یارانه ها به قشرهای آسیب پذیر جامعه و استفاده نکردن شرکتها از یارانه های دولتی، بازدهی مناسب یعنی بازدهی سود به سرمایه منطقی می شود.

وی افزود: شرکتهای سودده به دلیل بازدهی مناسب از طریق بورس واگذار می شوند و شرکتهای زیان ده می توانند با کمک دولت و شرکتهای مادر تخصصی درجهت آماده سازی برای سود دهی اصلاح ساختار کنند و بعد واگذار شوند.

زنگنه سرمایه گذاری جدید، تعدیل نیرو، خرید ماشین آلات نو و استفاده از تکنولوژی جدید را از راهکارهای اساسی برای اصلاح ساختار شرکتهای زیان ده دانست.

وی گفت: بعضی از شرکتها که سالهای متوالی زیان ده هستند می توانند طبق قانون برنامه با فروش دارایی هایشان انحلال و تصفیه شوند.

زنگنه با اشاره به اینکه تعدیل نیرو موجب بیکاری می شود،افزود:اشتغالزایی وظیفه دولت است و شرکتهای زیان ده به منظور بالا بردن کارایی مجبور به تعدیل نیرو هستند.

وی گفت: 5 درصد از سهام شرکتهای واگذاری به دلیل جلوگیری از مقاومت ها در برابر واگذاریها و با هدف سیاست تشویقی به مدیران و کارکنان همان شرکتها واگذار می شود.