آرشیو یکشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۸۳۸
دانش
۲۸

نابودی باکتری ها با شمع

دکتر علیرضا سزاوار

محققان دریافته اند که می توان از شمع معمولی به عنوان جدیدترین سلاح در مبارزه با باکتری های مضر و خطرناک استفاده کرد. پژوهشگران دانشگاه «ساوتهمپتون» در انگلیس دریافته اند که افزودن برخی از روغن های مخصوص مانند روغن مرکبات یا اکالیپتوس و آویشن به شمع می تواند باکتری ها را نابود کند.

علاوه بر آن افزودن این روغن ها به دستگاه های بخور و نیز معطرکننده های برقی همین تاثیر را دارد. افزودن روغن به شمع می تواند همانند استعمال مواد ضدعفونی کننده موثر باشد. بررسی های انجام شده نشان داده است برخی از روغن ها باکتری هایی مانند «earolai» را روی سطح اجسام نابود می کنند. این در صورتی است که سالیانه هزاران نفر از مردم توسط این باکتری بیمار می شوند.

در ضمن این باکتری مهم ترین علت بیماری هایی است که از طریق غذا منتقل می شوند. هرچند بیشتر افراد پس از چند روز استراحت، بهبود می یابند ولی در برخی موارد می تواند به نارسایی کلیوی و یا حتی مرگ بینجامد. این باکتری گاهی در شیر نجوشیده و یا آب آلوده به فاضلاب نیز یافت می شود. نوع دیگری از باکتری که توسط محققان بررسی شد، باکتری «استافیلوکوک» نام دارد که به طور معمول از طریق پوست منتقل شده و به بدن راه می یابد و می تواند در صورت ایجاد خراش در پوست باعث عفونت و بروز جوش های میکروبی و یا حتی ذات الریه در بیمار شود.

محققان دانشگاه «ساوت همپتون» می گویند برای اثبات اثربخشی افزودن این روغن ها به شمع تحقیقات زیادی انجام گرفت و در نهایت به این نتیجه دست یافتیم که در صورت عدم استفاده از این روغن ها، شمع می تواند باکتری هایی را که در نزدیکی آن قرار دارند، نابود کند ولی با استفاده از این روغن ها، شمع قادر است که باکتری های مهمی را که برای انسان خطرناک هستند در یک شعاع نسبتا گسترده نابود سازد و به کشتن باکتری ها در منازل کمک کنند زیرا این روغن ها با یون های درون فتیله شمع و با اکسیژن واکنش انجام می دهند و خاصیت ضدباکتری ایجاد می کنند.

Guardian.co.uk