آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۵۷
هنر
۱۴
ضیافت

حمله به فیلم اکران نشده مور

پایگاه خبری فیلم کوتاه- نمایندگان شرکت های داروسازی و بهداشتی آمریکا تلاش برای بی اعتبار کردن مستند جدید مایکل مور را آغاز کردند.

مستندSicko در سال 2007 به نمایش درمی آید، به بررسی مسایل صنعت یک ونیم تریلیون دلاری بهداشت و درمان آمریکا می پردازد و با توجه به رویکرد منتقدانه مور، صاحبان شرکت های بزرگ حمله به او و فیلمش را در دستور کار قرار داده اند.

در اولین گام، کن جانسون نایب رییس سازندگان و تحقیقات دارویی آمریکا (PhRMA) گفت: «نقد نظام بهداشت و سلامت آمریکا باید متعادل، متفکرانه و براساس تحقیقات درست باشد تا راهکارها و نیازهای لازم برای بهبود آن را نشان دهد. این ویژگی ها را نمی توان از مایکل مور انتظار داشت.» مور پیش از این در وب سایت شخصی خود درباره مستند جدیدش گفته بود: «Sicko یک کمدی درباره 45 میلیون نفری است که در ثروتمندترین کشور روی زمین از هیچ خدمات بهداشتی و درمانی بهره نمی برند.» سه شرکت دارویی عمده در آمریکا سال گذشته که مور تحقیقات خود درباره فیلم را آغاز کرد، به کارمندان خود توصیه کردند که از صحبت با او پرهیز کنند. آن ها اکنون که کار تولید فیلم به پایان رسیده و زمان نمایش آن اعلام شده است، از تاثیر آن بر جامعه آمریکا و البته صنعت عظیم داروسازی این کشور بیمناک هستند. متهم کردن مور به یکجانبه گرایی و عدم حفظ تعادل در پرداختن به مسایل درمانی و دارویی، درحالی که فیلم هنوز به نمایش درنیامده، میزان نگرانی آن ها را نشان می دهد.