آرشیو سه‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۷۸
هنر
۱۴

برگزارکننده جایزه مهرگان تغییر کرد

ضیافت

جایزه ادبی مهرگان که از سوی پکا برگزار می شد، امسال متولی دیگری پیدا کرده است. پس از آن که مرکز پخش کتاب (پکا) دبیرخانه این جایزه را تعطیل کرد گروهی درصدد هستند که برگزارکننده این جایزه باشند.

جایزه مهرگان ادب (پکا) که اولین جایزه بخش خصوصی در ایران است اینک هفتمین سال برگزاری خود را آغاز می کند. خانمی که تا سال گذشته دوست نداشت نامش فاش شود هزینه انتخاب و جایزه بهترین رمان را اهدا می کرد.

پکا در ابتدا فقط به رمان جایزه می داد ولی بعد حوزه فعالیتش گسترده شد و سال پیش علاوه بر مجموعه داستان به بهترین رمان و داستان کودک و نوجوان محیط زیست و علمی نیز جایزه اهدا کرد. این جایزه معمولادر دهه اول مهر ماه برگزیدگان خود را می شناسد.

امسال تنها مدت کوتاهی به زمان برپایی آن مانده خبر رسیده است که دبیرخانه در مکان همیشگی اش تعطیل شده است و گروه دیگری آن را برگزار می کنند. داوری جایزه مهرگان در طول این مدت کم حاشیه تر از بقیه جوایز خصوصی بوده است.

به هر روی، هدف، برگزاری جایزه و تعطیل نشدن آن است. البته امید می رود گروه جدید متولی برگزاری جایزه ادبی مهرگان، از تجربیات داوران و برگزارکنندگان سال های گذشته نیز استفاده کند.

مراسم جایزه مهرگان هر سال در محل پکا در خیابان فلسطین برگزار می شد و غیر از علاقه مندان، نویسندگان و اهالی برگزیده ادب و هنر در آن حضور پیدا می کردند.

جایزه مهرگان (پکا) در سال های برگزاری اش سعی داشت به کتاب های غیرداستانی نیز توجه کند و جوایزی را به آن ها اهدا کند. مساله مهم این است که برگزیده شدن در این جایزه همانند جوایز دیگر سبب پرفروش شدن کتاب ها و توجه مردم و مخاطبان به این آثار می شود.