آرشیو سه‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۷۸
هنر
۱۴

روایت روزهای والت دیسنی در پاریس

فصل پنجم

نمایشگاه «روزی روزگاری والت دیسنی» از چند روز پیش در گالری «گراند پله» پاریس افتتاح شده است. در این نمایشگاه، پانصد اثر از قبیل طرح ها و نقاشی ها، فیلم ها و کتاب هایی که بر اساس آن ها 13 فیلم بلند مثل «سفیدبرفی و هفت کوتوله»، «پینوکیو» و «کتاب جنگل» در استودیوهای دیسنی ساخته شده اند، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنا کردن بازدیدکنندگان با نحوه ساخت انیمیشن های والت دیسنی است. این انیمیشن ها از آثار بزرگ و کلاسیک ادبیات و سینما و همچنین قصه های عامیانه و حکایات فولکلور اروپا الهام گرفته و داستان هایی مثل «آلیس در سرزمین عجایب» و حکایت های «شارل پرو» از همان ابتدا بر فیلم های والت دیسنی تاثیرگذار بوده اند.

سال 1935 وقتی دیسنی چند هفته ای به اروپا آمده بود، 300 اثر را برای ساخت انیمیشن در استودیوهای خودش انتخاب کرد و هنگام بازگشت آن ها را همراه خود به آمریکا برد که بخشی از آنها در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

چیزی که در این نمایشگاه بیش از همه جلب توجه می کند، نمایش همزمان انیمیشن های والت دیسنی با فیلم هایی است که آن انیمیشن ها از آن ها بهره گرفته اند. مثلاسازنده فیلم «دکتر ماد» 19333) از قسمت هایی از فیلم «فرانکنشتاین»19311) استفاده کرده است، یا «ابداعات مدرن»19377) از فیلم «عصر جدید» ساخته «چارلی چاپلین» وام گرفته است. بازدیدکنندگان نمایشگاه «روزی روزگاری والت دیسنی» با دیدن این نمایشگاه متوجه می شوند که شخصیت های انیمیشن های والت دیسنی هیچ کدام برای اولین بار خلق نشده اند. مثلاملکه فیلم «سفیدبرفی و هفت کوتوله» از روی چهره هنرپیشه زن آمریکایی «جان کروفورد» ساخته شده است.

شخصیت های دیگر نیز به همین صورت است. دکورهای این فیلم ها نیز بر اساس جاها و مکان های واقعی ساخته شده اند. خیلی از این دکورها از قصر ها و روستاهای اروپا الهام گرفته اند. این نمایشگاه تا 25دی ماه برپا خواهد بود و سپس از 17 اسفند تا سه تیر سال 86 در موزه هنرهای زیبای مونترال در کانادا برگزار می شود.