آرشیو سه‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۷۸
اقتصاد - جهان
۱۸

خصوصی شدن شرکت نفتی روسنفت

طی سه تا 10 سال آینده صورت خواهد گرفت

یک مقام ارشد دولت روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که شرکت نفت دولتی روسنفت، دومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه طی سه تا 10 سال آینده به طور کامل به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ریانووستی، ایگور شووالف، یکی از مشاوران والادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفت: «شرکت روسنفت به طور کامل به بخش خصوصی واگذار خواهد شد و سهم هر یک از سهام داران اصلی آن حداکثر 10 درصد خواهد بود.» در حال حاضر 85 درصد از سهام این شرکت متعلق به دولت روسیه است.تابستان امسال شرکت روسنفت اقدام به عرضه سهام خود در بازارهای سهام مسکو و لندن کرد که بزرگ ترین عرضه سهام شرکتی در تاریخ روسیه و پنجمین آن در جهان بود. روسنفت از این طریق 4/10 میلیارد دلار به دست آورد. از سویی به گزارش شانا، مارشال گلدمن، کارشناس اقتصاد روسیه در «مرکز مطالعات روسیه» وابسته به دانشگاه هاروارد چند هفته قبل در جلسه ای با حضور متخصصان روسنفت اعلام کرد که این شرکت تا سه یا حداکثر چهار سال آینده به طور کامل به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.»

خبر خصوصی شدن روسنفت با گفته های اخیر معاون این شرکت در تضاد است. پیتر اوبرین، معاون روسنفت روز پنجشنبه گذشته اطمینان داد که این شرکت در نظر ندارد بخش دیگری از سهام خود را واگذار کند.

روسنفت که پیش از این یک شرکت نفتی کوچک دولتی بود در دسامبر 2004 با خرید شرکت «یوگانسک نفتگاز» شعبه اصلی تولید نفت شرکت «یوکوس» به سومین تولیدکننده نفت این کشور تبدیل شد.

شرکت نفتی «یوکوس» که در گذشته ای نه چندان دور، بزرگ ترین شرکت نفتی روسیه محسوب می شد، پس از یک پرونده سازی سنگین از سوی دولت روسیه و متهم شدن به کلاهبرداری و فرار از پرداخت مالیات به پرداخت بیش از 30 میلیارد دلار مالیات معوق شده محکوم شد و در نتیجه از هم پاشید و میخاییل خودورکوفسکی، پایه گذار آن به دلیل جاه طلبی های سیاسی به هشت سال حبس با کار اجباری محکوم شد.