آرشیو سه‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۷۸
اقتصاد - جهان
۱۸

نگرانی شدید اروپا از تامین امنیت انرژی در سال های آینده

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا تاکید کرد، کشورهای اروپایی به شدت نگران تامین امنیت انرژی خود طی سال های آینده هستند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از آندریس پیبالگز گزارش داد: «کشورهای اروپایی باید میزان بهره وری انرژی را افزایش دهند و سرمایه گذاری بیش تری برای تولید انرژی های جایگزین و تجدیدپذیر انجام دهند. بازار انرژی اروپا طی سال های آینده با چالش های مهمی روبه رو خواهد شد.»

وی که پس از دیدار با اودروجر، وزیر انرژی نروژ سخن می گفت، افزود: «اتحادیه اروپا برای تامین امنیت انرژی خود طی سال های آینده، نفت و گاز بیش تری از نروژ وارد خواهد کرد.»

وزیر انرژی نروژ نیز گفت: «میزان صادرات گاز طبیعی نروژ به اتحادیه اروپا از 5/82 میلیارد متر مکعب به بیش از 130 میلیارد متر مکعب تا سال 2010 میلادی افزایش خواهد یافت.»

نروژ یکی از مهم ترین صادرکنندگان گاز طبیعی به اروپا به شمار می رود. این کشور بیش از 99 درصد برق مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه های آبی تامین می کند و به همین علت قادر است، کل گاز تولیدی خود را صادر کند.

این در حالی است که کارشناسان بین المللی انرژی بر این باورند که میزان تولید نفت نروژ از سال 2010 میلادی به بعد کاهش خواهد یافت. مقام های اروپایی هم اکنون در تلاش برای متقاعد کردن دولت نروژ برای بهره برداری از ذخایر نفتی دریای بارنتز هستند.