آرشیو سه‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۷۸
اقتصاد - جهان
۱۸

چین عجله ای برای آزادسازی نرخ ارز ندارد

با وجود فشارهای کشورهای اروپایی و آمریکا

مهر- چین اعلام کرد با وجود فشارهای کشورهای اروپایی، آمریکا و صندوق بین المللی پول، عجله ای برای آزادسای نرخ ارز خود و افزایش ارزش واحد پول یوآن به منظور کاستن از کسری تجاری شدید آمریکا ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مهم ترین مباحث اجلاس سالانه صندوق بین المللی و بانک جهانی پایین نگاه داشتن مصنوعی ارزش واحد پول چین، یوآن، در برابر دیگر ارزهای عمده خصوصادلار است.

کشورهای غربی معتقدند، چین با پایین نگاه داشتن صوری ارزش واحد پول خود موجب کسری تجاری آمریکا و اروپا شده است و به همین دلیل تغییر سیاست پولی چین را در برنامه های کاری اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول گنجانده اند، اما رییس بانک مرکزی چین اعلام کرد، این کشور عجله ای برای این کار ندارد و تضمینی هم نمی دهد که چنین اقدامی به تقویت ارزش یوآن بینجامد.

چین هم اکنون یوآن را بر اساس نرخ ارز شناور مدیریت شده تنظیم می کند که موجب فوران ورود سرمایه به این کشور شده است، اما رییس بانک مرکزی این کشور معتقد است این روند با گسترش خروج سرمایه تعدیل خواهد شد.وزرای دارایی هفت کشور صنعتی در اجلاس روز شنبه خود به چین یک هفته مهلت دادند تا رژیم ارزی خود را اصلاح کند و اجازه دهد ارزش واحد پول این کشور در بازار تعیین شود تا ناترازی تجاری گسترده در سطح جهان کاهش یابد.

وزرای دارایی هفت کشور صنعتی اعلام کردند که چین که اکنون به یک اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است، به وظیفه خود در کمک به مدیریت جمعی اقتصاد جهانی عمل نمی کند. در واقع، چین تنها کشوری بود که در اجلاس گروه هفت به طور خاص درباره آن بحث شد.در مقابل، ژو ژیائوشوان با رد پیشنهاد کشورهای صنعتی برای افزایش یکباره ارزش یوآن تاکید کرد که هرگونه اصلاح نرخ ارز این کشور، تدریجی خواهد بود.