آرشیو چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۵، شماره ۵۹۷۹
بین الملل
۲۱

به دلیل نفوذ ایران الحیات: رایس در سفر به خاورمیانه به اهدافش نمی رسد

خبرگزاری فارس: روزنامه فرامنطقه ای الحیات با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه و نفوذ فزاینده ایران در منطقه نوشت: سفر کاندولیزا رایس به خاورمیانه با شکست روبرو خواهد شد.

به گزارش فارس، روزنامه فرامنطقه ای الحیات در ستون دیدگاه خود تحت عنوان “رایس و ایران” به قلم “عبدالله اسکندر” نوشت: کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده با هدف انعطاف ناپذیر کردن موضع اعراب علیه ایران و نیز احیای روند صلح در منطقه خاورمیانه به این منطقه سفر می کند.

این تحلیلگر عرب می نویسد: امام خمینی رهبر فقید ایران در چارچوب سیاست خاورمیانه اش با اخراج سفیر اسرائیل از تهران و تبدیل سفارت این رژیم به سفارت سازمان آزادیبخش فلسطین و قراردادن روزی در سال به نام روز قدس مسئله فلسطین را به محور اصلی سیاست خارجی این کشور تبدیل کرد.

به عقیده این نویسنده، فروپاشی دو رژیم مخالف تهران یعنی رژیم های طالبان در افغانستان و صدام در عراق و گیر کردن آمریکا در باتلاق این دو کشور، پیشرفت ایران در علوم و فناوری روز و صنایع نظامی و ضعف کشورهای عربی در ایفای نقش فعال و پر کردن خلاء عراق و انباشت ثروت های هنگفت به دلیل افزایش قیمت نفت ناشی از بحران عراق و توانایی استفاده از آن در داخل و خارج باعث افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه و کشورهای عرب این منطقه شد.

در ادامه این مقاله آمده است: مسئولان ایران به خوبی به عوامل قدرت خود واقفند و به همین علت موضع سختی در قبال مسئله هسته ای خود پیش گرفته اند و کاندولیزا رایس در این اوضاع و احوال به خاورمیانه آمد تا کشورهای عرب را متقاعد کند موضع انعطاف ناپذیری در قبال تهران اتخاذ کنند.

این تحلیلگر عرب می نویسد: رایس تنها زمانی می تواند در ماموریت و سفر خود به منطقه موفق شود که به نکات زیر عمل کند و رضایت اعراب را بدست آورد و گرنه این ماموریت نیز همچون ماموریت های قبلی وی با شکست روبرو خواهد شد