آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
کامپیوتر
۲۷

«ای ام دی» نخستین پردازنده های 65نانومتری خود را به بازار می دهد

شرکت «ای ام دی»، دومین تولیدکننده بزرگ پردازنده های رایانه ای، نخستین نمونه ها از پردازنده های مبتنی بر فناوری 65نانومتری خود را زمستان آینده به بازار خواهد داد.

به گزارش «پی سی ورلد»، پردازنده های جدید در یکی از کارخانه های «ای ام دی» در شهر «درسدن» آلمان تولید خواهند شد و در رایانه های شخصی، رایانه های لپ تاپ و همچنین رایانه های «سرور» کاربرد خواهند داشت.

شرکت «ای ام دی» تلاش می کند تا اواسط سال میلادی آینده فناوری 65 نانومتری را به طور کامل جایگزین فناوری فعلی 90نانومتری کند که هم اکنون برای تولید پردازنده های این شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

منظور از فناوری 65نانومتری این است که مدارهای تعبیه شده درون پردازنده تنها 65نانومتر قطر دارند. هر نانومتر برابر یک میلیاردام متر است.

تراشه های ساخته شده بر اساس این فناوری سرعت محاسباتی بالاتری دارند و مصرف انرژی نیز در آنها کمتر است به طوری که شرکت های بزرگی که از رایانه های زیادی استفاده می کنند، می توانند با انتخاب رایانه های مجهز به نسل جدید پردازنده های «ای ام دی»، هزینه های برق مصرفی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

شرکت «ای ام دی» از چندی پیش تحقیقات در زمینه ایجاد فناوری 45 نانومتری برای ساخت پردازنده های رایانه ای را نیز آغاز کرده و نخستین سری از این پردازنده ها احتمالا تا سال 2008 به بازار عرضه خواهد شد.

علاوه بر فناوری 45نانومتری، شرکت «ای ام دی» هم اکنون با همکاری شرکت «آی بی ام» تحقیقات در زمینه فناوری فوق پیشرفته 22نانومتری برای ساخت تراشه های رایانه ای را نیز آغاز کرده که جزییات مربوط به آن هنوز منتشر نشده است.

شرکت «اینتل» نیز به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده پردازنده های رایانه ای در جهان، اکنون در تولید پردازنده های خود سرگرم جایگزینی فناوری قدیمی تر 90نانومتری با فناوری جدید 65نانومتری است.