آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
کامپیوتر
۲۷

چرا مک آفی دروغ می گوید؟

«بن فتحی» از کارشناسان ارشد بخش امنیت شرکت مایکروسافت طی اطلاعیه ای که در نخستین ساعات دیروز برای برخی خبرگزاری ها ارسال شد، خواهان روشن شدن برخی مسائل پیش آمده بین این شرکت و مک آفی شده بود.همان طور که می دانید، طی هفته های گذشته مک آفی با محکوم ساختن مایکروسافت اذعان کرده بود این شرکت به عمد کدهای ویندوز ویستا را در اختیار آنها قرار نمی دهد.

این باعث شرمساری است که وکلای مدافع شرکت مک آفی با دروغ پراکنی به عامه کاربران باعث ایجاد تنش و جنجال می شوند. به عقیده کارشناسان این مطلب که در بخشی از نامه سرگشاده «بن فتحی» نوشته شده است علاوه بر آنکه یک پیش دستی برای در امان ماندن از مجازات اتحادیه اروپایی است که قصد دارد مایکروسافت را به دلیل مخفی سازی کدهای هسته ویندوز ویستا 64 بیتی به دادگاه بکشاند، پاسخی نیز به نامه ای است که اخیرا مدیران مک آفی برای سایت های ZDNet و Financial Times فرستاده بودند.

درحالی که در روزهای اخیر دو شرکت مک آفی و سیمانتک اعلام کرده بودند مایکروسافت با بهره گیری از معماری جدید به کار رفته در ویندوز ویستا عملا اجازه ساخت و توسعه نرم افزار های ویروس یاب را برای این سیستم عامل از آنها گرفته است، مک آفی پا را از این نیز فراتر گذاشته و ادعا کرده بود مایکروسافت به عمد شرکای تجاری خود را از اطلاعاتی که باید پیرامون سیستم امنیتی ویندوز ویستا در اختیارشان قرار می گرفته محروم کرده است تا کاربران تنها بتوانند از نرم افزار های ساخت این شرکت استفاده نمایند.

همچنین منابع خبری اعلام کردند، دادگاه اروپایی در بروکسل وکیل مدافع مک آفی را به دلیل آنکه مسوولان مایکروسافت را ترسو و محافظه کار خوانده بود، سرزنش کرده است.

در گزارش مهندس فتحی با بیان اسناد و مدارک، تاریخ دقیق زمانی که مک آفی موفق به دریافت کدهای لازم ویندوز ویستا از طرف مایکروسافت شده بود نشان داده شده است که در روزهای دوشنبه و پنج شنبه طی دو مرحله این کدها برای مک آفی ارسال شده اند. در حقیقت موسسات می توانند با دریافت این کدهای API نرم افزارهای خود را هماهنگ با ویندوز ویستا نمایند.

به گفته فتحی نسخه جدید ویندوز ویستا، مجهز به یک سیستم اعلام هشدار مجزا خواهد بود که از هم اکنون کدهای آن برای مک آفی ارسال شده است.