آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
کامپیوتر
۲۷

موسسه بین المللی «آیکن» دامین جدید را برای استفاده در آسیا تصویب کرد

موسسه بین المللی نظارت بر اسامی و ارقام ثبت شده اینترنت، «آیکن» (ICANN)، دامین اینترنتی جدید «آسیا.» (asia.) را برای استفاده ویژه کشورهای منطقه آسیا - اقیانوسیه تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از این پس وب سایت های مختلف مربوط به شرکت ها و کاربران کشورهای این منطقه می توانند از آدرس هایی اینترنتی که به پسوند asia. ختم می شوند، برای خود استفاده کنند. اکنون بسیاری کشورهای آسیا در اینترنت دارای دامین اختصاصی هستند، به طور مثال دامین cn. ویژه وب سایت های چینی و دامین jp. ویژه وب سایت های ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرد و در آینده نزدیک دامین asia. نیز به صورت اختیاری برای وب سایت های کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه قابل استفاده خواهد بود. موسسه «آیکن» چندی پیش نیز دامین eu. را برای وب سایت های کشورهای عضو اتحادیه اروپا معرفی کرد.

موسسه «آیکن» (ICANN) احتمالا طبق قراردادی با سازمان «دات آسیا» (DotAsia) وظیفه واگذاری دامین asia. به شرکت ها و کاربران متقاضی آسیایی را بدین سازمان محول خواهد کرد.

«دات آسیا» سازمانی است که پیش از این نیز وظیفه اهدای دامین های اینترنتی به متقاضیان در کشورهای آسیا-اقیانوسیه از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام و استرالیا را بر عهده داشته و بر پایه توافق جدید با «آیکن»، احتمالا وظیفه فروش دامین اینترنتی asia د. در همین کشورها را نیز بر عهده خواهد گرفت. موسسه «آیکن» در سال 1998 توسط دولت آمریکا برای سازمان دهی و نظارت بر آدرس های اینترنتی راه اندازی شد و انتظار می رود این سازمان تا سال 2009 به طور کامل از نظارت دولت آمریکا خارج شده و به یک نهاد بین المللی تبدیل شود. هم اکنون بیش از 260 دامین در اینترنت وجود دارند که به غیر از دامین های عام مانندcom. و org. بسیاری از آنها به کشورهای خاص تعلق دارند. دامین com. هم اکنون پرکاربرترین دامین اینترنت بوده و بیش از 57میلیون وب سایت در اینترنت دارای همین پسوند هستند. در صورت نهایی شدن توافق «آیکن» و «دات آسیا»، فروش اسامی اینترنتی جدید با پسوند asia. از 6تا 9ماه دیگر برای متقاضیان منطقه آسیا و اقیانوسیه آغاز خواهد شد.