آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
بانک و بیمه
۱۳

دیوان عدالت اداری مدارک لازم را برای برکناری مدیران بانک پارسیان درخواست کرد

برگزاری مجمع عمومی بانک پارسیان با حکم دیوان عدالت متوقف شد

حمیدرضا اسلامی منوچهری

با حکم شعبه 14 دیوان عدالت اداری، برگزاری مجمع عمومی بانک پارسیان برای انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد.

به گفته یک منبع آگاه در پی شکایت عبدا... طالبی و بهرام فتحعلی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره بانک پارسیان به دیوان عدالت اداری در مورد حکم برکناری آنها، دیوان عدالت اداری، اقدام بانک مرکزی را در این مورد تا بررسی دقیق مدارک و مستندات کان لم یکن اعلام کرد.

به گفته این منبع آگاه، روز شنبه گذشته، حکم شعبه 14 دیوان عدالت اداری در مورد عدم لزوم برگزاری مجمع عمومی فوق العاده بانک پارسیان برای انتخاب اعضای هیات مدیره جدید به نماینده ایران خودرو به عنوان یکی از سهامداران عمده بانک پارسیان ابلاغ شده است.

روز شنبه گذشته مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک پارسیان در محل سالن همایش های رازی برگزار شد که با توجه به حضور 39درصد صاحبان سهام رسمیت نیافت.

مجمع عمومی یاد شده بنابر اعلام قبلی و در پی برکناری مدیرعامل و رییس هیات مدیره بانک پارسیان تشکیل شد و دستور جلسه آن تعیین هیات مدیره جدید برای این بانک خصوصی بود.براساس قانون، مجمع عمومی یاد شده می بایست حداکثر تا 20روز آینده تشکیل می شد، اما با حکم دیوان عدالت اداری، نیازی به برگزاری مجمع نیست و برکناری مدیران بانک پارسیان تا بررسی دقیق مدارک و مستندات بانک مرکزی وجهه قانونی ندارد.

براین اساس، بازگشت عبدا... طالبی و بهرام فتحعلی به هیات مدیره بانک پارسیان امکان پذیر است. اما براساس شنیده ها عبدا... طالبی هم اکنون در حال گذراندن مرخصی است و قصد بازگشت به سمت خود را تا صدور حکم قطعی دیوان عدالت اداری ندارد.

پس از صدور حکم ناگهانی برکناری مدیران بانک پارسیان توسط بانک مرکزی، بسیاری از کارشناسان این اقدام را علاوه بر تبعات منفی آن برای تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری، امری غیرقانونی ارزیابی کردند.

به گفته این کارشناسان، بانک مرکزی به عنوان یک نهاد دولتی و نه قضائی حق صدور حکم را برای مدیران یاد شده نداشته است و تنها قوه قضائیه با استناد به مدارک متقن می تواند چنین حکمی را صادر کند.