آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
معرفی تکنیکی سهام
۱۸

تکنیک تصمیم گیری در بورس

فعالان بازار سرمایه عموما از دو روش کلی برای تحلیل و ارزش گذاری سهام استفاده می کنند.یکی روش تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) و دیگری تحلیل تکنیکی (Technical Analysis) نامیده می شود. در روش نخست،سرمایه گذاران با بهره گیری از وضعیت کلان اقتصادی و اطلاعات پایه ای و بنیادی سهم و تحلیل شرایط اقتصادی و مالی صنعتی که شرکت در آن رشته فعالیت دارد، سعی در ترسیم دورنمای نوسانات سهم نموده تا از این طریق تصمیم به سرمایه گذاری به صورت دراز مدت بگیرند. این روش به صورت عمومی و گسترده در بورس کشورمان از دیرباز تاکنون مورد توجه بوده است. در برابر این روش، تحلیلگران تکنیکی قرار دارند که تلاش می کنند با تحلیل قیمت و حجم معاملات روزانه و روند حاکم بر تغییرات قیمت، زمان مناسب برای سرمایه گذاری را انتخاب کنند. در اکثر موارد، این سرمایه گذاری کوتاه مدت و با تصویر روشن از قیمت کف و سقف سهم صورت می گیرد.

تحلیل تکنیکی بر خلاف تحلیل بنیادی در بورس ایران نوپاست و عملا مدت زیادی از طرح عمومی آن نمی گذرد. به دلیل نوپایی این روش، هم اکنون منابع اطلاعاتی و تحقیق برای تحلیل تکنیکی در بورس بسیار اندک است.

بنابراین به دلیل درخواست بی شمار خوانندگان عزیز، گروه بورس روزنامه دنیای اقتصاد برای نخستین بار در کنار درج روزانه جداول اطلاعات بنیادی - که موردتوجه تحلیلگران بنیادی سهام است - جدول اطلاعات تکنیکی سهام را برای استفاده تحلیلگران تکنیکی بازار درج می کند.