آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
تشکل ها
۲۶

نایب رییس انجمن خرمای ایران: بسته بندی خرما در حلب، سبب از بین رفتن مطلوبیت خرمای درجه یک کبکاب می شود

نایب رییس انجمن خرمای ایران گفت: باید فرهنگ بسته بندی خرما در سطل های پلاستیکی دردار را جایگزین حلب های آهنی کرد تا مطلوبیت خرمای درجه یک کبکاب از بین نرود.

دکتر محمد هاشم پور، عضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین و مدیر خوشه صنعتی خرما، اظهار کرد: خرمای تولیدی به سه گروه خرمای خشک، نیمه خشک و تر تقسیم می شود که بسته بندی این خرماها با توجه به نوع آنها با یکدیگر تفاوت دارد.

او افزود: یکی از خرماهای بسیار خوب که به دلیل خصوصیات آن برای تازه خوری بسیار مناسب است خرمای تر کبکاب بهبهان است. بسته بندی که برای این نوع خرما صورت می گیرد برای مصرف داخلی مناسب است اما برای خارج کردن این خرما از استان مناسب نیست.

هاشم پور بیان کرد: متاسفانه این نوع خرما در بهبهان را در حلب های آهنی بسته بندی کرده و سپس آن را توزیع می کنند که این نوع بسته بندی غیر بهداشتی است و فرهنگ استفاده از آن باید تغییر یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی گفت: متاسفانه در بهبهان برای بسته بندی خرمای کبکاب از این نوع بسته بندی غیربهداشتی استفاده می شود که باید بسته بندی بهداشتی را جایگزین آن کرد. این حلب ها عمدتا جای نگهداری ترشی و روغن بوده که هم اکنون در آنها خرما قرار می دهند. همچنین امکان زنگ زدن این حلب ها وجود دارد.

هاشم پور تصریح کرد: این نوع بسته بندی موجب از بین رفتن مطلوبیت خرمای درجه یک کبکاب می شود. در حال حاضر سطل های پلاستیکی درداری وجود دارد که می توان آنها را جایگزین حلب ها کرد.

وی یادآور شد: با وجود آنکه قیمت حلب ها ارزان تر است اما کشاورزان باید برای حفظ مطلوبیت خرما از این سطل ها برای بسته بندی خرمای خود استفاده کنند.

نایب رییس انجمن خرمای ایران درباره توزیع خرما در مدارس گفت: نباید خرمای هسته دار را در مدارس توزیع کنیم زیرا مشکلات بسیار زیادی در پی خواهد داشت. هم اکنون دستگاه های هسته گیری وجود دارد که بدون دخالت دست هسته خرما را از آن جدا می کند.