آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۸۵، شماره ۱۰۸۶
بازارچه
۲۸

آخرین فهرست داروهای مجاز ایرانی منتشر شد

ایسنا- کتابچه حاوی فهرست داروهای قابل تجویز و مصرف در کشور تهیه، تدوین و منتشر شد.

بر اساس بند الف ماده 93 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در راستای تنظیم بازار دارو، فهرست داروهای مجاز ایرانی هر سال منتشر می شود و داروسازان و پزشکان مجازند داروهای موجود در فهرست را تجویز و عرضه کنند.

همچنین، همه داروهای این فهرست به تایید شورای بررسی و تدوین داروهای ایران رسیده و در بازار دارویی ایران قابل دسترسی است.

براساس گزارش وزارت بهداشت، 44درصد داروهای تجویز شده برای بیماران اشکال تزریقی دارو است و در سال 83 بیش از 750میلیون عدد فرآورده تزریقی در ایران تجویز و مصرف شده است، این بدان معنا است که مصرف سرانه فرآورده های تزریقی در ایران حدود 11/6 عدد است حال آن که سرانه تجویز و مصرف فرآوردهای تزریقی در کشورهای در حال توسعه حدود 4/3 قلم و در کشورهای توسعه یافته بسیار کمتر از یک عدد است تمام عوارض جدی و خطرناک دارویی گزارش شده به مرکز ADR هم ناشی از شکل تزریقی داروها بوده است.

براساس این گزارش، داروخانه بیمارستان ها موظف هستند همه داروهای مورد نیاز بیماران خود (به ویژه بیماران بستری) را تهیه و در اختیار آنان قرار دهند و نباید بیمار یا همراه آنها برای تهیه دارو روانه خیابان شود.

براساس اعلام وزارت بهداشت، مراکز اطلاع رسانی دارویی هم در تهران و 34 شهر و مرکز استان نیز آمادگی دارند تا وضعیت دارویی موجود را در اختیار هموطنان قرار دهند که شماره تلفن این مراکز در شهرستان ها از طریق همه داروخانه های شهر در اختیار آنان قرار می گیرد. چنانچه داروی مورد نیاز در داروخانه موجود نباشد تهیه آن بر عهده داروخانه مذکور است تا امکان هرگونه سرگردانی و ایجاد شرایط برای فعالیت دلالان و قاچاقچیان سلب شود.

تجویز دارو خارج از فهرست دارویی کشور برای پزشکان مجاز نیست و باید در صورت مشاهده کوچکترین عوارض ناشی از مصرف دارو با پزشک معالج و یا داروساز مستقر در داروخانه در میان گذاشته شود.