آرشیو دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵، شماره ۳۴۹۰
ایران زمین
۲۰

پرنده در خطر انقراض وارد گیلان شد

رشت، خبرنگار «ایران»: «یلوه حنایی» پرنده ای که در معرض خطر انقراض است برای نخستین بار در پاییز امسال وارد گیلان شد.

یلوه حنایی از پرندگان حمایت شده ایران است که نسل آن در سراسر دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارد. این پرنده به صورت مهاجر وارد گیلان شده است. مهندس «عباس عاشوری» کارشناس پرنده شناسی حوزه معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست گیلان در این باره گفت: مطالعات دوماهه اخیر در حوزه معاونت محیط طبیعی در تنوع زیستی نشان داده که این گونه نادر از اواسط شهریور تا اواخر آبان در شالیزارهای گیلان دیده می شود. وی تخریب زیستگاه های جوجه آوری و شکار بی رویه و بدون نظارت این پرنده را از مهمترین عوامل کاهش جمعیت این گونه ذکر کرد.

مهندس عاشوری درخصوص شکار این پرنده در شالیزارهای گیلان گفت: در شالیزارهای گیلان برای شکار این پرنده از روش «لال دام» و یا شکار استفاده می شود که این روش بیشتر برای شکار بلدرچین به کار می رود. این روش عمدتا با استفاده از تورهای خاص است و در شب انجام می گیرد که قدرت دفاعی پرنده از دست می رود و امکان فرار وجود ندارد. وی تصریح کرد: متاسفانه، این گونه روشهای شکار غیرمنصفانه باعث شده تا فرصت ترمیم جمعیت از آنها سلب شود و نسل شان روبه انقراض رود.

وی ضمن هشدار به شکارچی هایی که به روش لال دام این پرندگان را شکار می کنند افزود: با این افراد به شدت برخورد می شود و کوچکترین اغماضی برای آنها وجود نخواهد داشت. وی خاطرنشان ساخت: یلوه حنایی پرنده ای کنار آبزی است که از اهمیت اکولوژیک بسیار بالایی برخوردار است و اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اخیرا اقدام به حلقه گذاری این پرنده کرده است.