آرشیو دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵، شماره ۳۵۲۰
اقتصادی
۲۱

بانک تسویه حساب های بین المللی سهم دلار در سبدارزی جهانی11درصد کاهش یافت

گروه اقتصادی: بانک تسویه حساب های بین المللی با اشاره به تصمیم کشورهای مختلف برای تغییر ترکیب ذخایر ارزی خود اعلام کرد، در پنج سال گذشته سهم دلار از ذخایر ارزی جهان از 70 درصد به 59 درصد کاهش یافته است.

به گزارش فارس به نقل از بانک تسویه حساب های بین المللی، کل ذخایر ارزی کشورهای جهان بالغ بر 4‎/9 تریلیون دلار بر آورد می شود که این رقم معادل 11 درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان است.

بر اساس این گزارش باتوجه به حجم گسترده ذخایر ارزی جهان مقام های مسئول این ذخایر از اهمیت خاصی درتعیین معادلات مالی جهان برخوردار هستند.هرگونه تصمیم این مقام ها می تواند بر وضع بازارهای مالی تاثیر گذار باشد.حجم عمده ذخایر ارزی جهان در قالب دو ارز دلار و یورو نگهداری می شود.

کاهش بیش از پیش ارزش دلار در سال های اخیر طرفداران تغییر سیاست های ارزی در جهان را افزایش داده است و هم اکنون کشورهای بسیاری هستند که به سمت تبدیل بخشی از ذخایر دلار خود به یورو و سبدی از ارزها یا طلا روی آورده اند.بر اساس این گزارش کشورهای در حال توسعه توجه بیشتری نسبت به نگهداری ذخایر ارزی خود در قالب سپرده های بانکی دارند. این در حالی است که کشورهای صنعتی مجموعا 21 درصد از ذخایر ارزی خود را در قالب سپرده های بانکی نگهداری می کنند. به طور کلی از 4‎/9 تریلیون دلار ذخایر ارزی جهان 1‎/3 تریلیون دلار در قالب سپرده های بانکی نگهداری می شود.

در بخش دیگری از گزارش بانک تسویه حساب های بین المللی به جایگاه دلار در میان ذخایر ارزی جهان اشاره شده است.در دهه 1970 بیش از 70 درصد ذخایر ارزی در قالب دلار نگهداری می شد.در دهه 1980 ین و مارک آلمان توجه نهادهای مالی را به خود جلب کرده و در پایان این دهه سهم دلار به کمتر از 50 درصد کاهش یافت.اما در دهه 1990 مجددا سهم دلار افزایش یافت و تا سال 2001 به 70 درصد افزایش یافت.پس از آن این رقم مجددا به 66 درصد کاهش یافت و درحال حاضر به 59 درصد رسیده است.سهم فعلی یورو از ذخایر ارزی جهان بیش از 24 درصد است.

تغییر ارزش دلار مهم ترین علت تغییر ترکیب ذخایر ارزی جهان دانسته شده است.علت دیگر تغییر مدیریت ذخایر ارزی و ملاحظات استراتژیک عنوان می شود.