آرشیو شنبه ۲ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۲۹۱
فرهنگ و هنر
۲۰

نمایش فیلم های ایرانی در 250 سالن سینمای ترکیه

در جلسه یی که با حضور مهندس «محمدرضا جعفری جلوه» معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «احسان قابیل» مشاور سینمایی وزیر فرهنگ ترکیه و«محمد آفریده» مدیرعامل «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» در این «مرکز» برگزار شد، چگونگی اکران فیلم های ایرانی در 250 سالن سینمای ترکیه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، در این جلسه «احسان قابیل» که نمایندگی ترکیه در «یورایماژ» غکمیته سینمایی کمیسیون اروپاف را نیز بر عهده دارد، ضمن برشمردن ویژگی های فیلم های ایرانی، این سینما را گنجینه جواهرات دانست و افزود: حیف است که در کشور ترکیه، هیچ بهره یی از این گنجینه گرفته نشده و تنها گوهرهای معدودی از آن، به نمایش درآمده است.

وی با اشاره به اینکه دو شرکت پخش کننده از سه پخش کننده بزرگ ترکیه، امریکایی هستند و شرکت سوم که ترکیه یی است نیز 80درصد محصولات امریکایی را به نمایش درمی آورد، تصریح کرد: جای بسی تاسف است که فیلم های ایرانی که زیبایی شناسی ویژه یی دارند و مناسب خانواده ها هستند، در ترکیه به نمایش عمومی درنمی آیند.

احسان قابیل در پایان اظهار امیدواری کرد تا با مساعدت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جلب نظر مدیران 250 سالن سینمایی در سراسر ترکیه، فیلم های ایرانی را به صورت مرتب و گسترده، در این کشور اکران کند. روابط عمومی مرکز گسترش همچنین اعلام کرد: در این جلسه، مهندس محمدرضا جعفری جلوه نیز با ذکر اولویت های فرهنگی سینمای ایران اذعان داشت: ما در سه حوزه زبان آیین و درد مشترک با کشورهای حوزه تمدن شرقی - ایرانی، کشورهای مسلمان و کشورهای جنوب خواهان تعامل فعال هستیم و ترکیه در هر سه مورد به ما نزدیک است.

وی در ادامه، فیلم های ایرانی را «سینمای دیگر» دانست و افزود که جای این سینما در بطن سینمای جهان، خالی بوده و اکنون نیاز به نمایش گسترده آثار ایرانی در جهان حس می شود.