آرشیو شنبه ۲ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۲۹۱
فرهنگ و هنر
۲۰

آشنایی کودکان انگلیسی با رباعیات خیام

روزنامه گاردین در ضمیمه مربوط به کودکان که ویژه کریسمس منتشر شده، در مقاله یی به معرفی عمر خیام شاعر شهیر ایرانی و رباعیات او و همچنین مترجم انگلیسی آنها پرداخته است.

به گزارش ایلنا در بخشی از این مقاله که همراه با تصویری خیالی از خیام است نوشته شده: «بیش از صد سال پیش در یک کتابفروشی قدیمی و کوچک در لندن در کنار کتاب های گرد و خاک گرفته، جعبه یی قرار داشت با دست نوشته یی بر روی آن: «همه محتویات این جعبه، یک پنی» و داخل آن پر بود از ورقه های یک کتاب کهنه و فرسوده، که برای از بین رفتن و فراموش شدن آماده بودند. مردی که این جعبه را برداشت و خرید شاعر و نقاشی معروف به نام «دانته گابریل روزتی» بود. او چند ورق از داخل جعبه برداشت و خواند و شدیدا تحت تاثیر قرار گرفت و به این ترتیب بود که «رباعیات عمر خیام» از نابودی نجات یافت،

نسل های زیادی از مردم تاکنون از اشعار رمانتیک و رنگارنگ این شاعر کهن فارسی لذت برده اند: کسی که در اشعارش سوال های زیادی در مورد زندگی مطرح کرده است.

در پایان این مقاله آمده است: «فیتز جرالد» قبل از اینکه در سال 1883 فوت کند شاهد چاپ چهارم مهمترین کار ادبی اش بود و حالا شما نسل جدید انگلیس هم می توانید از اشعار عمر خیام استفاده کنید.