آرشیو شنبه ۲ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۲۹۱
برش های کوتاه
۹

قطارهایی با سرعت 550 کیلومتر در ساعت

گروه ترجمه: در سال جدید میلادی رکورد جهانی سرعت در خطوط راه آهن دنیا شکسته خواهد شد. راه آهن فرانسه قصد راه اندازی قطاری معمولی را دارد که 550 کیلومتر در ساعت سرعت دارد. در این صورت فرانسه رکورد 16 ساله خود در این زمینه را خواهد شکست. محققان با آزمایش بر روی نسل جدید قطارهای پرسرعت)TGV(درصدد هستند سرعت قطارهای معمولی را حداقل به 550 کیلومتر در ساعت و حداکثر به 570 کیلومتر در ساعت برسانند. در یک خط آزمایشی جدید از پاریس به متز که در ژوئن راه اندازی خواهد شد حداکثر سرعت قطار این خط 320 کیلومتر در ساعت خواهد بود. فرانسه قصد دارد با راه اندازی این قطار پرسرعت با کشورهایی چون ژاپن و آلمان که در داشتن قطارهای پرسرعت شهرت دارند به رقابت بپردازد. رکورد سرعت برای قطارهای معمولی 3/515 کیلومتر در ساعت است که این رکورد توسط خط آهن فرانسه)SNCF(در سال 1990 ایجاد شد. این طرح در راستای طرح جدید دومنیک پربن وزیر حمل و نقل فرانسه خواهد بود. این در حالی است که یک نوع جدید و قدرتمند قطارهای دوطبقه TGV از چند روز آینده توسط آلستوم که یک شرکت مهندسی و حمل و نقل فرانسوی است راه اندازی خواهد شد.

فیلیپ میلیر رئیس بخش حمل و نقل آلستوم شایعات مربوط به اینکه SNCF و آلستوم قصد دارند قطاری با سرعتی معادل 600 کیلومتر در ساعت را راه اندازی کنند تکذیب کرد. در هر حال مسوولان حمل و نقل فرانسه درصدد هستند سرعت مسافرت های زمینی را به سرعت مسافرت های هوایی برسانند. SNCF امیدوار است که در کوتاه مدت سرعت تمام سرویس های قطار معمولی را به 320 تا 360 کیلومتر در ساعت برساند.

در بریتانیا پرسرعت ترین قطارها با 182 کیلومتر در ساعت در حرکت هستند اما قرار است سال آینده در لندن یک خط آهن با سرعت 300 کیلومتر در ساعت راه اندازی شود.

آلستوم و SNCF با کمپانی زیمنس آلمان و کاوازاکی میتسوبیشی ژاپن برای صادرات تکنولوژی قطارهای پرسرعت به چین، کره جنوبی، اسپانیا و آرژانتین در رقابت هستند.