آرشیو دوشنبه ۴ دی ۱۳۸۵، شماره ۶۰۴۵
اندیشه اسلامی
۱۸

وجه تسمیه حکمت متعالیه

محسن آلوستانی مفرد

حکمت متعالیه عنوانی است که صدرالدین شیرازی خود بر نظام فکری و فلسفی عرضه شده در اسفار اربعه اطلاق کرده است(1) عبارت “الحکمه المتعالیه” از دو واژه “الحکمه” (به معنای فلسفه الهی()2) “والمتعالیه” (به معنای برتر یا تعالی یافته) تشکیل شده است. واژه حکمت را مسلمانها از قرآن اقتباس کردند و بجای “فلسفه” که ریشه یونانی دارد(3)، نهادند. اوصاف حکمت در قرآن عبارت است از: الف) حکمت خیر کثیر است.(4) ب) یکی از رسالتهای مهم پیامبران تعلیم حکمت است.(5) ج) حکمت به منزله نشان لیاقت و مدال افتخاری است که خداوند به بندگان خاص خود عطا فرموده است.(6) ه) از همه مهمتر اینکه خداوند خود را به صفت “حکیم” متصف نموده است.(7)

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.