آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۳۵۵۳
بین الملل
۵

جهان از نگاه رسانه ها

اعتراض در سئول

روزنامه جونگ آنگ دیلی چاپ کره جنوبی در صفحه نخست خود عکسی از مردم معترض را نشان می دهد که دولت خود را به بی اعتنایی به حقوق بشر متهم کرده و با آن به مخالفت برخاسته اند. ماجرا به آنجا باز می گردد که وزارت خارجه کره جنوبی در استرداد چند پناهنده اهل کره شمالی ازچین به پیونگ یانگ همکاری کرد. در سال های جنگ کره 3 سرباز کره جنوبی در بخش شمالی شبه جزیره به اسارت در می آیند و پس از پایان جنگ در آنجا باقی می مانند.

2تن از آنان در گذشته و نفر سوم سال گذشته به سئول برگشت و 9 پناهنده ای که اخیرا به کره شمالی مسترد شده اند از فرزندان این 3 نفر هستند. مردم کره جنوبی و بویژه معترضان به این اقدام سئول، می گویند که دیپلمات های جنوب باید با استفاده از موقعیت و جایگاه خود نزدیکان اسرای جنگی کشورشان را پناه می دادند و مانع از بازگرداندن آنان می شدند. تا کنون حدود 70 اسیر جنگی کره جنوبی از طریق چین به کشورشان باز گردانده شده اند.

اما مردم این کشور اقدام اخیر دولت متبوع خود را یک ناکامی بزرگ به شمار می آورند و برای اعتراض به این عدم موفقیت در برابر ساختمان وزارت خارجه کره جنوبی با بستن دست های خود مراتب اعتراض خود را نشان دادند و خواهان آن هستندکه دولت این کشور از حقوق کارگران و پناهندگان کره شمالی حمایت کند.

رای دهندگان فیلمساز

کوریا تایمز دیگر روزنامه کره جنوبی در صفحه نخست خود نوشته است در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور که 19 دسامبر برگزار می شود هواداران هریک از نامزدها مجاز خواهند بود از افراد مورد حمایت خود کلیپ های ویدیویی تهیه کرده و برای تبلیغ به نفع این نامزدها آنها را پخش کنند. البته مقام های انتخاباتی کره جنوبی اعلام کرده اند که تنها واجدین حضور در انتخابات امکان ساخت این کلیپ ها و پخش آنها را دارند.

کمیسیون ملی انتخابات که از مدت ها پیش برنامه ریزی برای انتخابات را آغاز کرده درصدد است تا به کمک شیوه های جدید، مردم را به حضور در انتخابات تشویق کند. این در حالی است که این کمیسیون عنوان کرده وب سایت هایی را نیز ایجادمی کند که رای دهندگان بتوانند در فضای باز اینترنت به راحتی به نفع نامزدهای خود تبلیغ کنند.