آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۳۵۵۳
بین الملل
۵

تصمیم های اقتصادی سران آمریکای لاتین در مرکوسور

«هوگو چاوز» رئیس جمهوری ونزوئلا رهبران گروه تجاری «مرکوسور» را به رد امپریالیسم آمریکا و نئولیبرالیسم فراخواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه چاوز در آخرین روز از برگزاری اجلاس 2 روزه مرکوسور خطاب به رهبران کشورهای عضو نهاد یاد شده، گفت که دوره نئولیبرالیسم در آمریکای لاتین به سر آمده است و اجازه بازگشت آن را نیز نمی دهیم. سران کشورهای آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه و ونزوئلا به عنوان اعضای مرکوسور، بولیوی و شیلی به عنوان اعضای وابسته و کلمبیا، اکوادور، سورینام و گویان به عنوان ناظر در اجلاس این نهاد شرکت کردند.

مرکوسور یک صندوق ویژه یکصد میلیون دلاری را برای کمک به اقتصاد دو عضو کوچکتر خود یعنی اروگوئه و پاراگوئه تشکیل داد. 12 تن از نمایندگان و سران دولت های آمریکای لاتین که در اجلاس مرکوسور شرکت کرده بودند، با انتشار بیانیه ای مشترک، خواستار گشایش بیش از پیش بازار کشورهای توسعه یافته بر روی صادرات محصولات کشاورزی کشورهای در حال توسعه شدند.

علاوه بر این، در بیانیه یاد شده از کشورهای غنی خواسته شده است که یارانه های دولتی بر محصولات کشاورزی خود را تا اندازه زیادی کاهش دهند. با پیوستن ونزوئلا به مرکوسور، ارزش تولید ناخالص منطقه ای این نهاد در حال حاضر به بیش از یک تریلیارد دلار رسیده و مبادلات تجاری منطقه ای آن بیش از 300 میلیارد دلار است. «چاوز» همچنین بزرگ ترین شرکت مخابراتی کشورش را به جاسوسی علیه خود متهم کرد و اظهار داشت؛ این اقدام ظاهرا به دستور آمریکا صورت گرفته است. از سوی دیگر «چاوز»، مرگ فیدل کاسترو رهبر کوبا را به بشدت تکذیب کرد و گفت: فیدل با مرگ مبارزه می کند.