آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۳۵۵۳
صفحه آخر
۲۴

3 کارگردان ایرانی در کن 2007

گروه فرهنگ و هنر حضور 2 کارگردان از سینمای ایران در شصتمین دوره جشنواره فیلم کن فرانسه قطعی شد.

عباس کیارستمی و میترا فراهانی 2 کارگردان ایرانی هستند که در کن 2007 حضور خواهند داشت و احتمالا فیلمی از یک کارگردان دیگر ایرانی با نام مرجان ستراپی نیز در این جشنواره پذیرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «ایران»، به مناسبت شصتمین دوره این جشنواره درجه الف، برگزارکنندگان از 20 تا 25 کارگردان بزرگ جهان درخواست کرده اند فیلمی 5 دقیقه ای درباره احساسات تماشاگران نسبت به سینما بسازند که از ایران عباس کیارستمی در این پروژه سفارشی همکاری کرده است. (در فیلم کیارستمی بازیگران زن سینمای ایران گریه کردن را بازی می کنند) در این فیلم اپیزود یک، کارگردانان دیگری همچون ویم وندرس، برادران کوئن، کلود للوش و... همکاری کرده اند. این فیلم قرار است در یک نمایش ویژه و با حضور همه کارگردانان نمایش داده شود.

میترا فراهانی کارگردان جوان ایرانی که مقیم فرانسه است نیز به طور رسمی برای جشنواره کن 2007 دعوت شده است. او که پیش از این فیلم های کوتاهی ساخته و یکی از آثارش (TABOS) سال 2005 جشنواره برلین حضور داشته، پس از موفقیت در کنکور بنیاد سینمایی کن همراه با 6 نفر دیگر پذیرفته شده است. این کارگردانان جوان باید فیلم اول خود را ساخته باشند و برنامه فیلم بعدی خود را ارائه دهند و سپس در مصاحبه حضوری قبول شوند که فراهانی با موفقیت از این مراحل گذشته است.

همچنین به احتمال زیاد، نخستین فیلم مرجان ستراپی با عنوان «پرسپولیس تخت جمشید» در بخش رسمی کن پذیرفته خواهد شد. این فیلم که براساس کتاب پرفروشی در اروپا با همین نام نوشته ستراپی ساخته شده، اثری نیمه داستانی درباره ایران باستان است. ستراپی که سال گذشته عضو هیات داوری بخش نوعی نگاه کن بود، مدتی است درفرانسه زندگی می کند و دوسال روی این فیلم کار کرده است. این فیلم به شکل باند بسین

(BAND BESSINE) ساخته شده است.