آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۳۰
اخبار داخلی
۲

شورای حل اختلاف جرایم اطفال تشکیل می شود

ایرنا: رئیس قوه قضاییه در بخشنامه ای به روسای کل دادگستری های کشور و سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کل کشور دستور داد شورای حل اختلاف ویژه جرایم اطفال تشکیل شود.

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در این بخشنامه، به منظور توسعه فرهنگ صلح و سازش،

فراهم کردن زمینه مناسب و لازم برای حل و فصل اختلافات ناشی از جرایم اطفال و نوجوانان و بهره مندی آنان از مزایای مصالحه و میانجیگری مبتنی بر عطوفت انسانی و پرهیز از اعمال کیفر حبس برای اطفال و نوجوانان، دستور تشکیل شورای حل اختلاف ویژه جرایم اطفال را صادر کرد.

براساس این بخشنامه، روسای کل دادگستری استان ها با همکاری مدیران کل سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی هر استان و دیگر مراجع مربوط باید برای بهره گیری از ظرفیت های شوراهای حل اختلاف تلاش کنند.

براین اساس، در همه حوزه های قضایی که کانون اصلاح و تربیت وجود دارد، باید شورای حل اختلاف برای حل و فصل اختلافات ناشی از جرایم اطفال در کانون اصلاح و تربیت تشکیل شود و درحوزه هایی که کانون شعبه ویژه شورای حل اختلاف ندارد، محلی مناسب اختصاص داده شود.

قضات مشاور حل اختلاف از بین قضاتی که دارای پنج سال سابقه درمحاکم خانواده و شعب ویژه جرایم اطفال و نوجوانان و امور سرپرستی هستند، برای دو سال انتخاب می شوند و در طول مدت غیرقابل عزل و استعفا هستند، مگر این که به تشخیص رئیس کل دادگستری استان، شرایط قانونی را از دست دهند.