آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۳۰
اخبار داخلی
۴

همایش مولوی شناسی در آنکارا برگزار شد

سرویس فرهنگی هنری: همایش یک روزه مولوی شناسی شنبه شب با سخنان دو تن از استادان ایرانی و ترکیه ای مولوی شناس در آنکارا برگزار شد. در ابتدای این همایش که جمعی از نویسندگان و استادان ترکیه ای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های ترکیه و نیز علاقه مندان و دانشجویان زبان فارسی حضور داشتند، خلیلی سفیر افغانستان در ترکیه سخنان کوتاهی در مورد مولوی و اثر وی مثنوی معنوی بیان کرد و به تاثیر انسان ساز مثنوی معنوی، تاکید ورزید.

در ادامه جلسه دکتر توفیق سبحانی مولوی شناس و استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های ایران در مورد تاثیر محیط جغرافیایی در زبان و بیان مولانا، به زبان های فارسی و ترکی استانبولی سخنرانی کرد.

وی مواردی از تاثیر جغرافیای محل زندگی مولانا (قونیه) در زبان ایشان را به صورت ورود واژگان ترکی در آثار این شاعر بزرگ پارسی گو ارائه کرد. در ادامه این همایش دکتر عدنان کارا اسماعیل اوغلو استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های ترکیه، در مبحث پژوهش های مولانا و مثنوی شناسی، پژوهش هایی را که در طول تاریخ در مورد مولانا و مثنوی در اقصی نقاط جهان صورت گرفته، بر شمرد.

در این همایش که به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، در سالن کتابخانه ملی ترکیه برگزار شد، یاسین خطیب اوغلو نایب رئیس سابق مجلس ملی ترکیه و غلامرضا باقری مقدم سرپرست سفارت ایران در ترکیه نیز حضور داشتند.