آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۳۰
اخبار داخلی
۱۳

وزیر رفاه با کاهش سن بازنشستگی مخالفت کرد

وزیر رفاه و تامین اجتماعی اعلام کرد: با کاهش سن بازنشستگی تنها استادکار مجرب را از دست می دهیم در عین حال اشتغالزایی نیز ایجاد نمی شود. دکتر عبدالرضا مصری در گفت وگو با ایسنا با بیان این که سن بازنشستگی در کشور یک چالش جدی است گفت: گروهی معتقدند باید سن بازنشستگان را افزایش داد چرا که این افراد هنوز توانایی انجام کار را دارند و می توان از تجربیات آنها استفاده کرد و از دیدگاه دیگر افرادی که 30 سال خدمت کرده اند باید بازنشسته شوند، تا فضا برای اشتغال جوانان باز شود.

او تصریح کرد: با توجه به نرخ بالای بیکاری در کشور نمی توان سن بازنشستگی را افزایش داد، چرا که در این صورت عملا به یک فارغ التحصیل گفته ایم که پنج سال دیگر صبر کن تا این افراد بازنشسته شوند.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی اظهار کرد: به اعتقاد شخصی من سن بازنشستگی باید به 65 سال افزایش یابد اما با توجه به بیکاری موجود در کشور این پنج سال برابر این است که یک نفر 5 سال در نوبت بماند، لذا مجبوریم شرایط فعلی را بپذیریم.

مصری با تاکید بر این که بازنشستگی پیش از موعد را به هیچ عنوان قبول ندارم، گفت: یک فرد در 10 سال اول اشتغال، کار را یاد می گیرد، در 10 سال دوم این مهارتها در او نقش می بندد و در 10 سال سوم ضمن انجام وظیفه به انتقال مهارتها نیز می پردازد و استادکار نیز محسوب می شود.

به گفته او افراد در سن 45 تا 50 سالگی هنوز توانایی کار کردن را دارند و با خانه نشین کردن در واقع در حق وی ظلم می شود؛ در عین حال عده ای پس از بازنشستگی به دلیل توانایی فعالیت ممکن است از سوی برخی افراد مورد استثمار قرار گیرند چرا که این افراد علی رغم مهارت بالا به حقوق پایین راضی هستند و نیازی به پرداخت حق بیمه برای آنها نیست.