آرشیو یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۳۶
صفحه اول
۱

امضای قرارداد چهار / سه میلیارد دلاری شل و رپسول با ایران

سرویس اقتصادی: قرارداد طرح توسعه فازهای 13و 14میدان گازی پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم شرکت های شل و رپسول به امضا رسید.به گزارش خبرنگار ما، این قرارداد با هدف تولید روزانه 3میلیارد فوت مکعب گاز ترش از مخزن گازی پارس جنوبی، انتقال گاز ترش به محل پالایشگاه واقع در سایت 2منطقه ویژه اقتصادی پارس و همچنین فراورش و جداسازی روزانه 110هزار بشکه میعانات گازی منعقد شده است.

بنابه این گزارش، مبلغ این قرارداد در بخش پایین دستی حدود 3/4میلیارد دلار و در بخش بالادستی بین 5تا 6میلیارد دلار پیش بینی می شود و بدین ترتیب این قرارداد با مجموع ارزش نهایی 10میلیارد دلار، بزرگترین قرارداد LNG پارس جنوبی تلقی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز که این قرارداد به امضای او رسید، ضمن بیان این مطلب، در حاشیه مراسم عقد قرار داد به خبرنگاران گفت: این قرارداد پس از پارس شمالی که ماه گذشته منعقد شد، بزرگترین قرارداد LNG مجموع میادین پارس شمالی و جنوبی است.

غلامحسین نوذری افزود: دو شرکت شل رپسول هر کدام 25 درصد از بخش بالادستی این پروژه سهم دارند و بنابر قانون اساسی شرکت ملی نفت ایران نیز سهمی 50 درصدی دارد.

وی همچنین در مورد مدت اجرای این قرارداد گفت: مرحله سرمایه گذاری نهایی ((FIDتا انتهای سال جاری میلادی به اتمام می رسد و از آن تاریخ 42 ماه زمان برای اجرای پروژه زمان تعیین شده است.

نوذری از اشتیاق شرکت های حاضر در این قرارداد خبر داد و گفت: هر دو شرکت با بررسی تمامی شرایط، در امضای سریعتر آن اصرار داشتند.

بنابراین گزارش، طرح توسعه فازهای 13 و 14 پارس جنوبی اشتغال بیش از 15 هزارنفر از نیروهای متخصص و غیرمتخصص را به دنبال خواهد داشت ضمن اینکه پیمانکار طرح ملزم به تامین حداقل 51 درصد از کالاها و تجهیزات لازم از صنایع ساخت داخل است.