آرشیو یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۳۶
اخبار داخلی
۲

نامه چند تن از سناتورهای آمریکایی به مقامات ایرانی

سرویس سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه با تایید دریافت نامه چند تن از سناتورهای آمریکا توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در حال بررسی محتوای این پیام هستیم و هنوز به نتیجه خاصی در این زمینه نرسیده ایم.

سید محمدعلی حسینی که با خبرنگاران داخلی و خارجی گفتگو می کرد، در این زمینه افزود: محتوای این گونه پیام ها می تواند درباره نگرانی از بحرانی باشد که آمریکا و برخی از کشورهای غربی آن را بوجود آورده اند و اظهارات اخیر نانسی پلوسی در عراق نیز می تواند در همین چارچوب مورد ارزیابی قرار گیرد. وی به مساله سانتریفیوژها اشاره کرد و گفت: در این زمینه سازمان انرژی اتمی خبررسانی خواهد کرد ضمن این که خبرخوش هسته ای هم به موقع توسط رئیس جمهوری اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که تغییری در موضع ما نسبت به عدم تعلیق فعالیت های صلح آمیز هسته ای صورت نگرفته است، گفت: ما می توانیم در چارچوب معاهده ان. پی.تی به حقوق خود بر اساس تکالیفی که انجام می دهیم، برسیم. حسینی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره تصمیم های کمیته ویژه شورای عالی امنیت ملی در خصوص تجدیدنظر در همکاری با آژانس گفت: این کمیته به تصمیم های خوبی به ویژه در زمینه اقتصادی رسیده است لیکن نمی توان هر زمان این تصمیم ها را اعلام کرد.سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که آقای متکی به 14 وزیرخارجه عضو شورای امنیت نامه ای درباره مسائل هسته ای نوشته است، گفت: آقای متکی برای رایس چنین نامه ای را ارسال نکرده است.

وی در مورد پایان مهلت ایران از سوی شورای امنیت براساس قطعنامه 1737، اظهار داشت برنامه ایران در خصوص فعالیتهای صلح آمیز هسته ای به موضوع زمان باقی مانده محدود نمی شود راهی که ایران اتخاذ کرده بسیار روشن و مشخص است، تهدیدها و تحریم ها و صدور قطعنامه هم باعث نمی شود که ما از حق خود صرف نظر کنیم. حسینی در پایان به مساله دیپلمات های ربوده شده در عراق اشاره کرد و افزود: آنچه اتفاق افتاده تخلف آمریکایی ها بوده و ما در مورد فعالیت دیپلمات ها در کنسولگریمان (اربیل) هیچ ابهامی نمی بینیم چون فعالیت ها قانونی بوده و از طریق دبیرکل سازمان ملل موضوع آزادی دیپلمات ها را پیگیری می کنیم. در ضمن آمریکاییها هیچ سندی علیه ما در عراق ندارند چرا که اگر داشتند تاکنون آن را اعلام می کردند.