آرشیو شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۴۵
اخبار داخلی
۴

آمریکا نیازمند مذاکره با ایران

جواد ظریف در مطلبی در نیویورک تایمز با اشاره به نقش سیاست های غلط آمریکا در افزایش خشونت های منطقه ای، ایجاد ائتلافی جامع برای ایجاد همکاری و امنیت را راه حل بحران های کنونی دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد جواد ظریف، نماینده ایران در سازمان ملل در این مطلب نوشت: قبل از اینکه آمریکا حدود چهار سال قبل به بهانه های دروغین به عراق حمله کند، تحلیلگران و دیپلمات ها بر این نظر بودند که این جنگ باعث ایجاد آشوب و بی ثباتی در منطقه و جهان خواهد شد. من با تکرار نظر همکارانم در 18 فوریه سال 2003 به شورای امنیت خاطرنشان کردم که گرچه عواقب این جنگ از برآورد های همگان فراتر خواهد رفت اما بدون تردید یکی از عواقب آن، نفع فراوان تندرویان از این ماجراجویی حساب نشده به عراق خواهد بود.

وی در ادامه نوشت: اکنون آمریکا متاسفانه شاهد نتایج ناخوشایند ولی قابل انتظار این ماجراجویی ناشیانه است که منطقه و جهان را به ورطه خشونت های فزاینده کشانده است، اما آمریکا به جای آنکه با حقایق ناخوشایند روبرو شود در تلاش است صورت تشدیدیافته همان سیاست شکست خورده را عرضه کند و برای این کار از ایران به عنوان سپر بلا استفاده کرده و در تلاش است مدارکی مبنی بر فعالیت های ایران در عراق سرهم کند.

ظریف در ادامه این مطلب نوشته است: وقتی 140هزار نیروی آمریکایی نتوانستند ثبات را در عراق برقرار کنند و در واقع نتیجه عکس آن را کسب کردند، 20 هزار نیروی دیگر تنها تنش ها را تشدید خواهد بخشید و احتمال وخیم تر کردن اوضاع را در برخواهد داشت. تنها تغییر منطق زور و اشغال می تواند جلوی رشدونمو هرگونه شورش را بگیرد.

وی در پایان نوشت: به همین ترتیب ایجاد تهدیدات جدید موهوم و بی اساس، کاری که آمریکا دارد با ایران می کند، ممکن است سرپوشی موقتی برای شکست دولت در زمینه سیاست عراق باشد، اما به سختی می تواند مشکلاتی را که نیازمند دوراندیشی، مذاکره و جستجویی حقیقی برای یافتن راه حل هاست حل کند. ما باید از اشتباهات گذشته درس بگیریم و با نادیده گرفتن همه رهنمودها از جمله این رهنمود جورج بوش هنگام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2000 که اگر ملت مغروری باشیم از ما بدشان می آید؛ اگر ملت فروتن، اما نیرومندی باشیم با آغوش باز پذیرای ما خواهند شد، برتکرار این اشتباهات اصرار نورزیم.