آرشیو شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۴۵
اخبار داخلی
۴

حکیم: منتظر شرایط مناسب برای گفتگو میان آمریکا و ایران هستیم

خبرگزاری فارس: رئیس ائتلاف واحد عراق با تاکیدبر انجام مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا گفت: ما منتظر آن هستیم که شرایط مناسبی برای انجام گفتگو میان دو طرف فراهم شود.

عبدالعزیز حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در گفتگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که حرکت آمریکایی ها در مورد دستگیری و ربودن دیپلمات های ایرانی با چه هدفی صورت می گیرد و چرا دولت عراق عکس العمل مناسبی در قبال این اقدامات نشان نمی دهد؟، تصریح کرد: دولت عراق در این مورد اعتراض کرده و آن را مورد پیگیری جدی قرار داده است و کمیته تحقیقی برای پیگیری این مورد تشکیل شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که شما همواره برانجام مذاکرات میان ایران و آمریکا تاکید داشته اید و علت این همه تاکید شما چیست و این قضیه چه اهمیتی دارد؟ بیان کرد: علت و اسبابی در این زمینه وجود دارد. اول اینکه آمریکا حضوری فعالانه، واقعی و بزرگ در عراق دارد و این حضور به استناد قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه 1546 است.

رئیس فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق با بیان اینکه حضور آمریکا تاثیری عمده برکل عراق دارد، گفت: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران نیز مواضعی مثبت و بسیار خوب نسبت به دولت و ملت عراق داشته و روابط تاریخی نیز میان ملت و دولت دو کشور وجود دارد. اراده سیاسی میان دولتمردان جمهوری اسلامی ایران و عراق در راستای گسترش روابط و توسعه مناسبات است.

حکیم با بیان اینکه ما امیدواریم برگ جدیدی را در روابط میان ایران و آمریکا بگشاییم که در آن هیچ جایی از برخورد، چالش، جنگ و تنش نباشد، عنوان کرد: وقتی حالتی از برخورد میان ایران و آمریکا را ملاحظه کنیم انعکاس آن را می توانیم در کل وضعیت عراق ببینیم. دوم اینکه هر برخوردی در منطقه تاثیرات منفی بزرگی برکل منطقه خواهد داشت.

وی باتاکید براینکه نگرانی شدیدی در عراق و سایر کشورهای منطقه در مورد برخورد میان ایران و آمریکا وجود دارد، اظهار داشت: در این چند روز اخیر در سفرهایی که به کشورهای منطقه همچون امارات و بحرین داشتم نگرانی شدیدی از هرگونه گسترش تنش میان ایران و آمریکا وجود داشت و بایستی تمامی تلاش ها صورت گیرد تا این برخوردها ادامه پیدا نکند.